سیاسی

تاکید شرکت‌کنندگان در کنفرانس اردن بر لزوم بازگشایی گذرگاه‌های غزه

شرکت‌کنندگان در کنفرانس اضطراری بین‌المللی اردن درباره وضعیت انسانی در نوار غزه خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و جلوگیری از استفاده‌ رژیم صهیونیستی از سلاح گرسنه نگه داشتن ملت فلسطین شدند.

میدل ایست نیوز: عبدالله دوم پادشاه اردن در افتتاحیه این کنفرانس در مرکز همایش‌های بین‌المللی ملک حسين در بحرالمیت تاکید کرد که روند ارسال کمک های بشردوستانه به غزه نمی تواند منتظر  برقراری آتش بس یا یک دستورکار  سیاسی قرار گیرد و باید هرچه سریعتر این کمک ها  وارد نوار غزه شود.

به گزارش الجزیره، پادشاه اردن با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به رفح تصریح کرد عملیات رفح اوضاع وخیم غزه را بدتر کرد و ما مشاهده می کنیم هیچ مکان امنی در هیچ جای نوار غزه وجود ندارد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز طی سخنانی مسئولیت اوضاع نوار غزه را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و خواستار برقراری آتش بس فوری و همه جانبه در نوار غزه و ملزم کردن تل آویو به عدم استفاده از سلاح گرسنه نگه داشتن فلسطینیان و پایان دادن به محاصره و رفع موانع برای ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه از طریق گذرگاه ها شد.

در این کنفرانس ، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه طرفهای درگیر درخواست کرد درباره طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور امریکا به توافق برسند .

وی با اشاره به دسترسی نداشتن حدود 80 درصد از ساکنان نوار غزه به آب آشامیدنی و لزوم احترام به قوانین بین المللی، شرایط و اوضاع نوار غزه را تاسف بار خواند و گفت: سرعت و میزان سریع مرگ و میر و کشتار در غزه بدترین وضعیتی است که او از زمان تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل در سال 2017 مشاهده کرده است .

گوترش همچنین خواستار مبادله سریع اسرا شد و ضمن تاکید بر بازسازی غزه با کمک کشورها و مردم تاکید کرد، راه حل غزه سیاسی است و از طریق صلح و همزیستی مشترک بین اسرائیلی ها و فلسطینیان به دست می آید.

در همین حال، مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز با تاکید بر اهمیت نقش آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) و تاکید بر بشردوستانه بودن فعالیت های این سازمان، خواستار بازگشایی هر چه سریعتر گذرگاههای نوار غزه و ارسال کمکهای بشردوستانه به این منطقه شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی اردن در بحرالمیت با تاکید بر ضرورت برقراری آتش بس فوری و دائمی و خروج نظامیان اسرائیلی از غزه و فراهم کردن بستر لازم برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی گفت: شورای امنیت و جامعه بین‌المللی موظف هستند اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا تمامی مرزهای زمینی با غزه را باز کند و کنترل آن‌ را به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل دهد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا