خبر اولسیاسی

نخست وزیر عراق:
تجاوز به غزه شکنندگی و ناتوانی نظام بین‌المللی را آشکار کرد

نخست وزیر عراق در کنفرانس «پاسخ انسانی اضطراری در غزه» در اردن بار دیگر خواستار عملی شدن طرح بغداد برای ایجاد صندوق حمایت از غزه شد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی در سخنرانی خود در «پاسخ انسانی اضطراری در غزه» ضمن تقدیر از اردن بخاطر میزبانی این کنفرانس در این برهه حساس، گفت: ما امروز اینجا گردهم آمده‌ایم تا راه‌هایی را برای تقویت و هماهنگی واکنش جامعه بین‌المللی به فاجعه انسانی در غزه به علت تجاوز در حال گسترش به این منطقه، پیدا و مشخص کنیم.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، نخست وزیر عراق با تاکید بر ضرورت حمایت و ارسال کمک‌های فوری به غزه و بسیج جهانی و مردمی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی گفت: تجاوز به غزه شکنندگی نظام بین‌المللی و ناتوانی آن را در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود آشکار ساخت و ملاحظه کردیم که جهان چگونه در برابر شمار وحشتناک قربانیان فلسطینی عاجز و درمانده باقی مانده است.

محمد شیاع السودانی در ادامه گفت: تجاوز به غزه اوضاع انسانی و اقتصادی در سراسر غزه بسیار وخیم کرده و باعث کوچ و آوارگی و نابودی و تخریب منازل، زیرساخت‌ها و اکثر امکانات خدماتی مؤسسات و سازمان‌های آموزشی و بهداشتی شده است.

نخست وزیر عراق بار دیگر ابتکار کشورش را در کنفرانس صلح سال ۲۰۲۳ در شهر قاهره پایتخت مصر در ماه اکتبر گذشته مبنی بر ایجاد صندوق حمایت از غزه و ارزیابی و مطالعه و شناسایی دقیق نیازها و تقسیم تعهدات بین کشورها به شیوه‌ای روشمند یادآوری کرد.

السودانی  در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد تعداد آوارگان نوار غزه به بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت تقریباً دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این منطقه رسیده است و حدود ۵۰۰ هزار کارگر فلسطینی به علت جنگ کارها و شغل خود را از دست داده‌اند ضمن آنکه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه باعث تخریب و ویرانی ۳۷۰ هزار واحد مسکونی و آسیب دیدن بیش از ۵۳ درصد از تاسیسات آب و فاضلاب این منطقه شده است.

نخست وزیر عراق با اشاره به برخی دیگر از آمارهای ویرانی‌های ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد: نیروگاه غزه از اکتبر سال ۲۰۲۳ از فعالیت متوقف شد در حالی که این نیروگاه فقط روزنامه به ۴۰۰ هزار لیتر سوخت نیاز دارد و علاوه بر این شاهدیم که ۸۲ درصد مدارس از کار افتاده و از چرخه خدمت رسانی خارج شده‌اند و تقریباً حدود ۶۲۵ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در تمامی مقاطع تحصیلی از تحصیل بازمانده‌اند.

نخست وزیر عراق با اشاره به شهادت بیش از ۵۵۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر، ۲۶۱ معلم و ۹۵ استاد دانشگاه و همچنین زخمی شدن بیش از ۸ هزار دانش‌آموز دختر و پسر و زخمی شدن ۷۵۶ معلم تاکید کرد: این حوادث و بمباران بیمارستان‌ها و کشتار کادر پزشکی و بهداشتی و بیماران در برابر دیدگان جهانیان صورت می‌گیرد و آن‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

محمد شیاع السودانی با اشاره به از کار افتادن ۳۲ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان نوار غزه و نابود شدن تعداد زیادی از اماکن باستانی، کتابخانه‌ها، مساجد و کلیسا‌ها در حملات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مقامات رژیم اشغالگر در نوار غزه مرتکب جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت شده‌اند و افزون بر قتل و کشتار به گرسنه نگه داشتن ملت فلسطین مبادرت کرده‌اند.

نخست وزیر عراق با اشاره به بسته بودن گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود سوخت و کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و دست و پنجه نرم کردن مردم این منطقه با کمبود دارو و غذا و نبود آب آشامیدنی و سوخت تاکید کرد بسیار از کشورها با ما به منظور تقویت و افزایش تلاش‌ها برای مهار کردن درگیری‌ها و بحران تماس می‌گیرند و ارتباط برقرار می‌کنند اما از سوی دیگر زمانی که این رژیم به برخی دیگر از کشورهای منطقه تجاوز و برای گسترده کردن دامنه جنگ تلاش می‌کند، با این رژیم همذات پنداری می‌کنند.

شیاع السودانی گفت: ما باید ابتدا به دنبال برقراری آتش بس باشیم آنگاه به طور جدی برای بازگرداندن و احیای حقوق ملت فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تلاش کنیم.

نخست وزیر عراق با تمجید از تصمیم کشورهای نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن فلسطین تاکید کرد: ما باید از موجودیت و هویت کشور فلسطین حمایت کنیم و از همه کشورهای جهان بخواهیم این گام و اقدام را دنبال کنند. ما همچنین به کارکنان آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد «اونروا» به دلیل ایفای نقش خود در جهت کاهش درد و رنج ملت فلسطین درود می‌فرستیم.

محمد شیاع السودانی با اشاره به حجم و گستردگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان و آسیب و خدشه وارد شدن به اعتبار قوانین بین‌المللی و نظام بین‌الملل و از بین رفتن اعتماد آن‌ها خاطر نشان کرد: نحوه برخورد با دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی (پس از مجرم شناختن رژیم صهیونیستی) و کوچک شمردن این نهاد‌ها از جانب قدرت‌های بزرگ برای ما بسیار تکان‌دهنده بود.

نخست وزیر عراق در پایان افزود ما مشتاقانه منتظر نتایج عملی این کنفرانس در بسیج کردن حمایت‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به شیوه‌ای هماهنگ و همچنین بسیج جهانی و مردمی برای گسترش و افزایش به رسمیت شناختن فلسطین توسط کشورهای بیشتر هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا