خبر اولسیاسی

کاخ سفید: در حال بررسی پاسخ حماس به طرح بایدن هستیم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که امریکا پاسخ رسمی حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه را دریافت کرده و در حال ارزیابی آن است.

میدل ایست نیوز: جان کربی، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که امریکا پاسخ رسمی حماس به پیشنهاد آتش‌بس غزه را دریافت کرده و در حال ارزیابی آن است.

به گزارش «آناتولی» جان کربی از ازائه جزییات بیشتر درباره پاسخ حماس خودداری کرد و گفت که نمی‌خواهد پیش از ارزیابی کاخ سفید در این زمینه ابراز نظر کند.

این مقام کاخ سفید تصریح کرد: «اگر ما بتوانیم این توافق را محقق کنیم، جنگ در مرحله اول در سراسر غزه متوقف می‌شود و به این ترتیب گروگان‌ها را به سلامت بازمی‌گردانیم.»

شب گذشته، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دوحه و قاهره، پاسخ حماس و دیگر گروه های فلسطینی درخصوص پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای آتش بس در غزه را دریافت کردند.

در این بیانیه آمده است که قطر و مصر تاکید می کنند که میانجیگری مشترکشان با امریکا تا زمان دستیابی به توافق ادامه دارد.

جهاد طه، یک سخنگوی حماس هم بدون ارائه توضیحاتی گفته است که پاسخ این گروه «شامل اصلاحاتی است که آتش‌بس، عقب‌نشینی، بازسازی و تبادل اسرا را تأیید می‌کند.»

در همین حال، حماس و متحدش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای مشترک در روز سه‌شنبه برای رسیدن به «توافقی مثبت برای پایان دادن به جنگ در غزه» ابراز آمادگی کردند.

در بیانیه مشترک حماس و جهاد اسلامی فلسطین تاکید شده است که این گروه‌ها در پاسخ خود «منافع ملت فلسطین، ضرورت توقف کامل جنگ و خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه» را در اولویت قرار دادند.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد حماس نیز اعلام کرد که این گروه قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ با اسرائیل در غزه را پذیرفته و آماده مذاکره دربارهٔ جزئیات آن است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اظهارات این مقام حماس را «نشانه‌ای امیدوارکننده» خواند.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی به نشریه اکسیوس گفت، «دولت اسرائیل پاسخ رسمی حماس به طرح آتش‌بس را دریافت کرده است.»

این مقام اسرائیلی ادعا کرده است: «حماس مولفه‌های اصلی طرح اعلام شده توسط رئیس جمهور بایدن را رد کرده است.»

این در حالی است که اسامه حمدان، از مقامات حماس در خارج از فلسطین نیز گفته است٬ این گروه در پاسخ خود بر موضع‌اش «مبنی بر لزوم پایان جنگ در غزه و خروج نیروهای اسرائیلی» از این منطقه تاکید کرده است.

شبکه العربیه نیز می‌گوید یک هیئت مشترک از مقامات ارشد حماس و جهاد اسلامی عصر سه‌شنبه در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، پاسخ این گروه‌ها را به میانجی‌ها در قطر تحویل داده‌اند.

پیشنهاد جو بایدن، آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل به صورت مرحله‌ای در نظر می‌گیرد تا در نهایت منجر به پایان دائمی جنگ شود.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه پیشنهادی امریکا در حمایت از طرح ارائه‌شده توسط جو بایدن برای آتش‌بس در جنگ غزه میان اسرائیل و حماس را با ۱۴ رأی موافق تصویب کرد.

مرحله اول این طرح آتش‌بس که به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت، «شامل آتش‌بس کامل، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان،‌ سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا