سیاسی

تاکید وزرای خارجه قطر و امریکا بر لزوم پایان جنگ در غزه

وزرای امور خارجه قطر و امریکا بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه و تلاش برای پیدا کردن مسیری با هدف محقق شدن این خواسته و سپس فراهم کردن زمینه‌های بازسازی غزه تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای امور خارجه قطر و امریکا در کنفرانس خبری مشترک بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه و تلاش برای پیدا کردن مسیری با هدف محقق شدن این خواسته و سپس فراهم کردن زمینه های بازسازی غزه تاکید کردند.

به گزارش الجزیره، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در این کنفرانس خبری اعلام کرد ما درباره پاسخی که از حماس و دیگر جناح‌ها و گروه‌ها در مورد پیشنهاد توافق آتش بس دریافت کرده‌ایم، به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

وی افزود: ما در قطر متعهد هستیم که شکاف های موجود را پر کنیم و طرف‌ها را برای پایان دادن به جنگ دور هم جمع کنیم و در همین خصوص به همه پیام می‌دهیم هر روزی را که از دست می‌دهیم، خسارات و تلفات انسانی و گرفته شدن جان افراد بیگناه بیشتر می شود.

نخست وزیر و و وزیر امور خارجه قطر در ادامه گفت: ما از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در غزه استقبال و حمایت می‌کنیم و با شرکای خود متعهد به پر کردن شکاف‌ها و تلاش برای حل اختلافات به عنوان بهترین راه برای پایان دادن به جنگ هستیم.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی تصریح کرد: ما در این زمینه روی نقش امریکا و همه شرکا برای اعمال فشار بر طرف‌ها به منظور توقف جنگ در غزه حساب می‌کنیم و این در حالی است که کشورهای منطقه آماده طرح صلحی مبتنی بر ابتکار عربی هستند که به راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی منجر شود چرا که ما معتقدیم راه حل دائمی و عادلانه تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس است.

از سوی دیگر آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به کمک‌های بیش از 400 هزار تنی قطر به نوار غزه تصریح کرد ما برای افزایش جریان کمک‌ها به غزه، محافظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم.

وی گفت: قطر همیشه در دستیابی به توافق آتش بس در غزه شریک بوده است و ما در تلاش هستیم تا به اتفاق یکدیگر مسیری را با هدف پایان دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه فراهم کنیم.

بلینکن با اشاره به اینکه ما هرگز اجازه نمی دهیم حماس سرنوشت و آینده منطقه را تعیین کند، گفت: ما می‌توانیم روی برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس کار کنیم، در حالی که برخی دیگر از پیشنهادهای آنها قابل قبول نیستند و این در حالی است که توافقی که اکنون روی میز قرار دارد با توافق پیشنهادی حماس در ششم ماه مه مطابقت دارد.

وزیر خارجه امریکا خاطر نشان کرد: حماس اصلاحات زیادی را پیشنهاد کرده است و ما درباره آن اصلاحات بحث کردیم. ما به همکاری با شرکای خود در قطر و مصر برای حصول توافق در خصوص توافقنامه جدید ادامه خواهیم داد و در هفته‌های آینده، ایده‌هایی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ ارائه خواهیم کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا