اقتصادیسیاسی

تاکید پوتین بر حمایت از پیوستن ترکیه به بریکس

رئیس جمهور روسیه ضمن استقبال از توسعه روابط با ترکیه تاکید کرد که روسیه از پیوستن ترکیه به گروه بریکس حمایت می‌کند.

میدل ایست نیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ضمن استقبال از توسعه روابط با ترکیه تاکید کرد که روسیه از پیوستن ترکیه به گروه بریکس حمایت می‌کند.

به گزارش «آناتولی» بر اساس بیانیه کرملین، پوتین در دیدار هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در نیژنی نووگورود روسیه، تأکید کرد: ما از علاقه ترکیه به تلاش‌های بریکس استقبال می‌کنیم و قطعاً از تمایل ان برای کنار هم بودن با کشورهای عضو این گروه حمایت خواهیم کرد.

پوتین تاکید کرد: «شرایط کنونی نیاز به تعامل بیشتر در رابطه با همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، به ویژه در منطقه‌ای که دو کشور در آن قرار دارند، دارد.»

پوتین با اشاره به روابط روسیه و ترکیه گفت: ما از توسعه روابط با جمهوری ترکیه استقبال می‌کنیم و البته همه تحولات تحت رهبری مستقیم و حمایت دوست من اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال وقوع است.

وی خاطرنشان کرد که حجم تجارت بین دو کشور در سال جاری کاهش یافته است، اگرچه در سال گذشته افزایش یافته است.

دلیل اصلی آن اصلاح قیمت کالا‌های صادراتی و وارداتی بود و ابراز امیدواری کرد که این وضعیت اصلاح شود.

پوتین گفت: ما از عزم دوستان ترک خود برای کمک به حل بحران‌ها از جمله بحران اوکراین استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: می‌خواهم از شما به خاطر حمایت شما از روند مذاکرات و ارائه پلتفرم استانبول برای مذاکرات برای حل بحران اوکراین تشکر کنم.

پوتین با تاکید بر اینکه اردوغان نقش مهمی در انعقاد توافق‌نامه کریدور غلات بین ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل متحد در استانبول در سال ۲۰۲۲ ایفا کرد، افزود: متأسفانه این توافق تمدید نشده و این تقصیر ما نیست.

پوتین در رابطه با پرونده سوریه تاکید کرد که روسیه و ترکیه نقش مهمی در حل بحران سوریه ایفا کرده‌اند.

وی افزود: «من فکر می‌کنم درست است که نقش خود را برای حفظ روند آستانه مبارزه با تروریسم و اطمینان از بازگشت به حالت عادی ادامه دهیم و وضعیت هم به طور کلی در جهت مثبت پیش می‌رود» .

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا