اقتصادیخبر اولسیاسی

پیش‌بینی بانک جهانی درباره بهبود اقتصاد کشورهای عربی

بانک جهانی پیش‌بینی کرد اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب 2.8 درصد و 4.2 درصد رشد داشته باشد.

میدل ایست نیوز: بانک جهانی پیش‌بینی کرد اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های 2024 و 2025 به ترتیب 2.8 درصد و 4.2 درصد رشد داشته باشند و علت این مساله را نیز افزایش تدریجی تولید نفت و بهبود فعالیت‌های آنها در سه ماهه آخر سال 2024 عنوان کرده است.

به گزارش الجزیره، بر اساس آنچه که بانک جهانی، در آخرین نسخه خود از گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی اعلام کرد، سقف انتظارات و پیش‌بینی‌ها برای سال 2024 در مقایسه با آنچه در ماه ژانویه انتظار می رفت؛ کمتر شده است و این امر نشان از تأثیر تمدید کاهش تولید نفت در نزاع کنونی در منطقه است.

این منبع افزود: انتظار می رود میانگین رشد در کشورهای شورای همکاری به 2.8 درصد در سال 2024 و 4.7 درصد در سال 2025 افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در عربستان سعودی، فعالیت‌های غیرنفتی بتوانند عامل نرخ رشد در سال 2024 باشند ضمن آنکه از سرگیری تدریجی فعالیت‌های نفتی نیز منجر به افزایش رشد در سال 2025 خواهد شد.

طبق این گزارش، در میان کشورهای صادر کننده نفت خارج از شورای همکاری، اقتصاد کشورهای عراق و الجزایر بهبود مطلوب و مورد انتظاری در بخش نفت در سال 2025 خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود در کشور مصر نیز نرخ رشد به علت رشد سرمایه‌گذاری‌ها که تا حد زیادی تحت تاثیر پروژه مشترک راس الحکمه با امارات متحد عربی است، افزایش یابد.

این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است نرخ رشد در اردن ثابت بماند، اگرچه فعالیت های مرتبط با گردشگری در کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه خواهند بود ضمن آنکه اقتصاد مناطق کرانه باختری و نوار غزه نیز حداقل با رکودی 6.5 درصدی مواجه خواهد بود و احتمال این رکود تا 9.4 درصد در سال 2024 نیز وجود دارد.

این گزارش در پایان خاطر نشان می کند در سوریه و یمن، هم به علت درگیری‌ها و خشونت و ناآرامی‌های داخلی و همچنین تنش‌ها در دریای سرخ، نرخ رشد اقتصادی در هاله‌ای از ابهام است و نمی‌تواند نویدبخش باشد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا