سیاسی

ابراز نگرانی سه کشور اروپایی نسبت به اقدامات هسته‌ای اخیر ایران

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مشترک نسبت به گام‌های اخیر ایران برای توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود، ابراز نگرانی کردند.

میدل ایست نیوز: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مشترک نسبت به گام‌های اخیر ایران برای توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود، ابراز نگرانی و ادعا کردند که این اقدامات، برجام را خالی از محتوا می‌کند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه این سه کشور آمده: ما، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا، آخرین گام‌های ایران را برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده است، محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ایران با بهره برداری از ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت های فردو و نطنز خود نصب خواهد کرد، گام های بیشتری را برای توخالی کردن برجام برداشته است. این گام‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که در حال حاضر به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته، بیشتر خواهد کرد.

این سه کشور ادعا کردند که پیشرفت‌های صنعت اتمی ایران «خطرات قابل توجهی را در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی دارد. ضمن آنکه، تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در تاسیسات زیرزمینی فردو به ویژه نگران کننده است.»

تروئیکا، تداوم فعالیت‌های هسته ای ایران در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان را به‌عنوان واکنش تهران به قطعنامه شورای حکام تعبیر و ادعا کردند که پیشرفت‌های اتمی ایران «قابل قبول نیست. ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان خود را که جدا از برجام است، اجرا کند.»

انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان بیانیه خود نوشته‌اند: ما به یک راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد هستیم.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا