اقتصادیخبر اول

داستان تکراری بحران برق با فرارسیدن تابستان داغ در عراق

گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که قطعی برق در بغداد و سایر استان‌های عراق به دلیل افزایش دما در فصل تابستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که قطعی برق در بغداد و سایر استان‌های عراق به دلیل افزایش دما در فصل تابستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با وجود اعلام دولت عراق درباره کاهش مشکل برق از طریق اتصال برق به اردن و کشورهای شورای همکاری، مشکل برق در این کشور همچنان لاینحل مانده به ویژه دمای هوا در تابستان عراق به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

به گزارش «العربی الجدید» با وجود وعده‌های مکرر دولت برای بهبود خدمات برق، واقعیت نشان‌دهنده ادامه مشکلات و چالش‌هایی است که دهه‌ها مانع از ارائه پایدار برق به ساکنان شده است. این در حالی است که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق اخیرا افتتاح و بهره‌برداری از ۲۰۰ نیروگاه در سراسر عراق را اعلام کرد.

تولید برق عراق در سال گذشته به ۲۴ هزار مگاوات رسید، در حالی که در حال حاضر ۲۵ هزار مگاوات است و اگرچه تولید فعلی بیشتر از تولید سال گذشته است، اما وضعیت تأمین برق خانه‌ها بدتر از سال گذشته است. متخصصان دلیل این امر را افزایش سالانه حجم متوسط مصرف می‌دانند.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، گفت که این وزارتخانه از میزان مشکل برق در مناطق مختلف عراق آگاه است و راه حل‌هایی وجود دارد که وزارتخانه به طور فوری به آنها متوسل شده است، اما این راه حل‌ها به طور کامل مشکل را حل نمی‌کنند.

موسی توضیح داد که دولت عراق با توجه به افزایش قابل توجه دما، نقشه راهی برای رسیدگی به کمبود تولید برق و مشکلات انتقال و توزیع و رفتن سراغ توزیع زمینی، که یکی از ابزارهای امن انتقال انرژی است، طراحی کرده است.

وی افزود: زیرساخت‌ها و شبکه‌های انتقال و توزیع در عراق قدیمی هستند و این باعث بازگشت بحران برق و افزایش ساعات جیره‌بندی است و وزارت برق در تلاش است تا ساعات تأمین برق را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.

موسی خاطرنشان کرد که وزارت برق وعده نداده است که به طور اساسی بحران را حل کند، زیرا این امر زمان زیادی طول خواهد کشید، به ویژه از آنجا که ناترازی برق به 14هزار مگاوات می‌رسد، علاوه بر نیاز به ایستگاه‌های ترانسفورماتور جدید و شبکه‌های توزیع، با توجه به افزایش تقاضا، نیاز است.

وی تاکید کرد که مشکل اصلی که باعث بدتر شدن وضعیت برق در عراق می‌شود، شبکه‌های انتقال و توزیع ضعیف است، زیرا بخش بزرگی از آن‌ها قدیمی هستند و دمای بالا را تحمل نمی‌کنند و بخش دیگری دچار مشکل اضافه‌بار است.

در این زمینه، کمیسیون  برق و انرژی در پارلمان عراق در مورد بدتر شدن بحران برق در دو ماه آینده، به علت تدارکات ضعیف وزارت برق، بر خلاف وعده‌های وزارتخانه برای فصل تابستان جاری، هشدار داد و تأکید کرد که این کمیسیون دلایل واقعی کم بودن ساعات تأمین برق در مناطق مختلف عراق را شناسایی کرده است.

سهیلا السلطانی، عضو این کمیسیون، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که تدارکات وعده داده شده توسط وزارت برق برای فصل تابستان جاری نادرست بوده است، زیرا مشکلات مشابه در سال گذشته و سال‌های گذشته تکرار شده است.

سلطانی در مورد بدتر شدن بحران در دو ماه آینده هشدار داد، و افزود که منطقه سالانه شاهد افزایش شدید دماست.

او تاکید کرد که کمیسیون برق و انرژی مجلس با وجود تعطیلی سراسری، برای کمک به حل مشکلات و مواجهه با درجه حرارت بالا که استان‌های عراق در دو ماه آینده با آن روبرو هستند، پابه‌پای کادرهای وزارتخانه با نظارت و پیگیری فعال است.

در این راستا، کووند شروانی، کارشناس انرژی، می‌گوید که بحران برق عراق ادامه دارد و تا زمانی که اجزای اصلی تولید، انتقال و توزیع برق قدیمی مانده و نوسازی و سرویس نشود مشکل حل نمی‌شود.

او اضافه می‌کند که واقعیت بحران نشان دهنده ناترازی شدید در منابع تأمین برق است و افزود که اکثر پروژه‌های برق در سال‌های گذشته بر نگهداری و بازسازی سیستم‌های قدیمی از طبقات ساده تا پیچیده برای به دست آوردن ظرفیت‌های اضافی تا ۱۵ درصد متمرکز شده است، اما این پروژه‌ها باعث شد که بخش بزرگی از منابع که می‌توانست در ساخت نیروگاه‌های با ظرفیت‌های بزرگ سرمایه گذاری شود از دست برود.

درباره پروژه‌های اتصال به شبکه برق شورای همکاری و اردن نیز شروانی اشاره می‌کند که ارتباط با شبکه برق شورای همکاری نسبتاً خوب است، زیرا بخشی از ناترازی در استان‌های جنوبی عراق را برطرف می‌کند، اما با موانع اداری مواجه است که مانع از تکمیل آن می‌شود.

وی می‌افزاید که اتصال با اردن با ۵۰۰ مگاوات شروع می‌شود و ممکن است به ۱۰۰۰ مگاوات برسد و این مقدار کم است و متناسب با اندازه نیاز و سطح کسری نیست، اما می‌تواند مناطق مجاور مرز اردن در استان الانبار را پوشش دهد.

او نتیجه می‌گیرد که بحران را نمی‌توان حل کرد مگر اینکه به جای مصرف منابع در نگهداری و بازسازی سیستم‌های قدیمی، نیروگاه‌های بزرگ برق احداث شود که با گاز طبیعی کار کند.

وی تأکید می‌کند که لازم است مصرف گاز در کشور با امکان‌سنجی اقتصادی درست و متناسب با وضعیت زیست‌محیطی عراق انجام شود و به جای واردات گاز و برق از کشورهای همسایه با هزینه بیش از 5 میلیارد دلار در سال، منابع گاز داخلی را  به بهره‌برداری رساند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا