سیاسی

هشدار سازمان ملل متحد درباره وخیم‌تر شدن اوضاع کرانه باختری

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی از وخامت شدید اوضاع حقوق بشری رنج می‌برند.

میدل ایست نیوز: ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به اینکه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی از وخامت شدید اوضاع حقوق بشری رنج می‌برند، گفت: «در آنجا [غزه] مرگ و رنجی وجود دارد که هیچ وجدانی آن را نمی‌پذیرد.»

به گزارش العربیه، ولکر ترک، در جلسه افتتاحیه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «وضعیت در کرانه باختری از جمله قدس شرقی به‌ طور قابل‌ توجهی رو به وخامت است.»

کمیسر عالی حقوق بشر در این باره افزود که از اکتبر تاکنون 528 فلسطینی از جمله 133 کودک توسط نیروهای امنیتی یا شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شده‌اند و برخی موارد «نگرانی‌های جدی در مورد قتل‌های غیرقانونی» را ایجاد می‌کند.

وی همچنین اشاره کرد که 23 اسرائیلی طی درگیری‌‌ها با فلسطینیان در کرانه باختری و مناطق اشغالی کشته شدند.

این مقام بین‌المللی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که «از نادیده گرفته شدن قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی انسانی (از سوی هر دو طرف درگیری در غزه) وحشت‌زده شده است.»

وی همچنین تصریح کرد ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه باعث رنج و ویرانی‌های گسترده شده و همچنان مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه می‌شود.

کمیسر عالی حقوق بشر با اشاره به ادامه بازداشت خودسرانه هزاران فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی گفت چنین وضعی نباید ادامه یابد.

ولکر افزود: «از زمانی که اسرائیل در اوایل ماه مه عملیات خود را در رفح تشدید کرد، حدود یک میلیون فلسطینی دوباره به اجبار آواره شده‌اند، در حالی که روند کمک‌رسانی بدتر شده است.»

در بخش دیگری از اظهارات خود کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی بر این‌که اغلب قربانیان جنگ در غزه را غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، ابراز نگرانی کرد و گفت که تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی به دلیل درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان در سال گذشته 72 درصد افزایش یافته است.

وی در افتتاحیه پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دفتر من نشان می‌دهد که تعداد کشته‌های غیرنظامی در درگیری‌های مسلحانه در سال 2023 به میزان 72 درصد افزایش یافته است».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت آمارها حاکی از آن است که «درصد زنان کشته شده در سال 2023 دو برابر شده و درصد کودکان سه برابر شده است.»

وی همچنین با اشاره به اینکه طرف‌های متخاصم «به طور فزاینده‌ای از مرزهای مقبول و قانونی فراتر می‌روند»، افزود: «آن‌ها بی‌اعتنایی مطلق به دیگری نشان می‌دهند و حقوق بشر را به‌طور عینی نقض می‌کنند.»

این مقام ادامه داد: «کشتار و زخمی شدن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی به یک امر روزمره تبدیل شده است.»

ولکر ترک افزود: «کودکان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند. بیمارستان‌ها بمباران می‌شوند. توپخانه‌های سنگین تمام جوامع را هدف قرار می‌دهند. همه این‌گونه اعمال بر لفاظی‌های نفرت‌پراکنانه، تفرقه‌افکنانه و ضد‌انسانی می‌افزاید.»

این کمیسر در مورد مجموعه از درگیری‌ها در جهان از جمله اوکراین، جمهوری دموکراتیک کنگو و سوریه صحبت کرد.

وی در پایان در مورد بحران سودان هشدار داد که «کشور در مقابل چشمان ما به دست دو طرف متخاصم و گروه‌های وابسته به آن‌ها در حال نابودی است که آشکارا حقوق مردم خود را نادیده می‌گیرند.»

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا