خبر اولسیاسی

درباره جنبش «انصار الله الاوفیاء» چه می‌دانیم؟

جنبش انصار الله الاوفیاء یکی از گروه‌های مسلح عراق و عضو سازمان الحشد الشعبی است که اخیراً توسط امریکا، یک گروه تروریستی اعلام شده است.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه امریکا، جنبش «انصار الله الاوفیاء» و رهبر آن حیدر الغراوی را در فهرست سازمان ها و افراد تروریست قرار داد.

به گزارش العربی الجدید، این دومین اقدام از سوی امریکا در سال جاری پس از اظهارات تریسی آن جاکوبسون، نامزد منصب سفیر امریکا در بغداد مبنی بر اینکه «گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران، تهدید اصلی برای عراق هستند»، به شمار می‌رود.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این «گروه شبه‌نظامی متحد ایران و بخشی از گروه‌های موسوم به “مقاومت اسلامی” در عراق در کنار کتائب حزب‌الله و جنبش النجباء و کتائب سیدالشهداء است که به صورت مکرر حملاتی را به ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش انجام داده‌اند».

این بیانیه افزوده که واشنگتن متعهد به استفاده از همه گزینه‌های موجود برای تضعیف «گروه‌های مورد حمایت ایران در انجام حملات تروریستی» است.

جنبش انصار الله الاوفیاء در سال ۲۰۱۳ در استان میسان در جنوب عراق و پس از اختلافات و جدا شدن نیرو‌ها از گروه‌های مسلح جیش المهدی، عصائب اهل حق و نجباء تشکیل شد.

در سال ۲۰۱۴ این گروه تحت عنوان انصار الله الاوفیاء و یک تیپ مسلح به الحشد الشعبی پیوست.

رهبر این گروه حیدر مزهر مالک السعیدی معروف به حیدر الغراوی ۵۱ ساله عضو سابق جیش المهدی است که توسط مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد.

از جمله بارزترین حملات این گروه به افراد و تاسیسات نظامی امریکا در عراق و سوریه می‌توان به حمله پهپاد ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ به پایگاه‌های امریکا در میدان نفتی العمر و الشدادی در سوریه، حمله ۸ دسامبر ۲۰۲۳ به پایگاه کونیکو در شمال شرق سوریه و حمله با موشک بالستیک و خمپاره به پایگاه عین الاسد در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴ اشاره کرد.

این گروه همچنین در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ طی حمله‌ای پهپادی باعث کشته شدن ۳ نفر از شهروندان امریکایی در اردن شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا