اجتماعیاقتصادیخبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

رویدادهای ورزشی، عامل بهبود وضعیت گردشگری و احیای اقتصاد بصره

رویدادهای ورزشی در بصره طی دوره اخیر، اقتصاد این شهر را به جریان انداخت و موجب بهبود وضعیت بازار و گردشگری آن شد.

میدل ایست نیوز: استان بصره در جنوب عراق پس از میزبانی جام ملت های خلیج در اوایل سال 2023 و بازگشت شور و شوق به ورزشگاه ها و اماکن ورزشی مجددا مورد توجه قرار گرفت و موجب شد بخش گردشگری استان، رکورد جدیدی در میزبانی از گردشگران ثبت کند.

به گزارش العربی الجدید، شهر ورزشی بصره، تبدیل به صحنه ای برای مسابقات داخلی و بین المللی و نمای ورزشی عراق شد و مورد توجه کشورهای همجوار و کشورهای حاضر در مسابقاتی که در ورزشگاه های بصره برگزار می شود، قرار گرفت.

رویدادهای ورزشی در این استان طی دوره اخیر، اقتصاد این شهر را به جریان انداخت و موجب بهبود وضعیت بازار و گردشگری آن شد به گونه ای که هتل ها، رستوران ها، بازارها و مراکز تجاری، شاهد استقبال گسترده ای با برگزاری هر رویداد ورزشی در این شهر بودند و حدود 15 هزار فرصت شغلی در این شهر به وجود آمد.

حسین الربیعی، مدیر بخش گردشگری استان بصره گفت که گردشگری در این شهر و میزان پر شدن هتل ها در دو سال اخیر و از سال 2003 بی سابقه بوده به گونه ای که هتل ها با استقبال گسترده گردشگران مواجه شده و اتاق ها پیش از آغاز مسابقات جام ملت های خلیج به صورت کامل پر شده است.

الربیعی در گفت وگو با العربی الجدید گفت که بصره در روزهای برگزاری مسابقات جام ملت های خلیج، میزبان حدود 55 هزار گردشگر بود و بیش از 100 هزار نفر نیز از استان های مختلف عراق در این شهر حضور یافتند تا جایی که هتل ها دیگر جایی برای استقبال از گردشگران نداشتند.

وی افزود که شهروندان، درهای منازل خود را به روی گردشگران از کشورهای دیگر و استان های عراق برای میزبانی از آنها در طول مدت حضورشان در بصره به دلیل پر بودن هتل های استان، گشودند.

مدیر بخش گردشگری استان بصره به وجود طرح های آتی سازمان گردشگری با هدف توسعه و بهبود وضعیت گردشگری در عراق به صورت کلی و علی الخصوص در استان بصره که اماکن گردشگری متنوعی دارد، اشاره کرد.

وی گفت که این طرح ها، فرصت های توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی استان را تامین می کند و رویدادهای ورزشی، یک شاخص مثبت به شمار می رود که نشان دهنده بازگشت قوی جریان گردشگری به عراق از طریق استان بصره است.

الربیعی افزود که بازگشت قوی گردشگری به عراق پس از 20 سال، بازتاب مثبتی در احیای جایگاه گردشگری در بصره خواهد داشت به ویژه با توجه به اینکه بصره، ویژگی های جغرافیایی متمایزی با توجه به قرار گرفتن در ساحل شط العرب و نزدیکی به کشورهای عضو شورای همکاری و ارتباط با آنها از طریق گذرگاه های مرزی زمینی و همچنین گردشگری متنوعی که به گردشگران ارائه می دهد، دارد.

از طرفی دیگر مظفر محمد، رئیس اتحادیه هتل و رستوران استان بصره گفت که میزبانی بصره از رویدادهای ورزشی، منجر به افزایش شمار گردشگران شده که این امر بازتاب مثبتی بر بخش گردشگری دارد و میزان رزرو هتل ها نیز افزایش یافته و این امر منجر به افزایش درآمدها و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان استان شده است.

وی در گفت وگو با العربی الجدید گفت که بصره از کم بودن هتل ها و ضعف زیرساخت های گردشگری و ضعف سرمایه گذاری و کمبود گردشگر در پی حوادث امنیتی در اکثر مناطق عراق، رنج می برد.

مظفر محمد گفت که بصره امروز با بصره سال های گذشته فرق دارد، چرا که رویدادهای ورزشی، بخش گردشگری و خدمات این استان را بهبود بخشیده است.

وی افزود که شمار هتل ها در شهر بصره، به 50 هتل درجه یک و ممتاز رسیده و 5 هتل 5 ستاره و شمار زیادی هتل با رتبه های پایین تر در مناطق مختلف شهر دارد.

از طرفی دیگر، احمد عبدالله، پژوهشگر حوزه اقتصاد تاکید کرد که تجارت و جریان بازار داخلی در بصره، با حضور گردشگران و طرفداران ورزش از کشورهای مختلف، شکوفا شده و رستوران ها و کافه ها، با استقبال گسترده مواجه شده است.

عبدالله در گفت وگو با العربی الجدید تاکید کرد که رویدادهای اخیر، فرصت های کاری موقت و دائم همانند فروش بلیط، امنیت، میزبانی و حمل و نقل ایجاد کرده و فرصت های کاری جدیدی را به وجود آورده و درآمد مراکز تجاری و بازارها و افراد را افزایش داده است.

وی گفت که رویدادهای ورزشی اخیر، تاثیر مثبتی بر فعالیت اقتصادی استان بصره داشته است به گونه ای که حدود 15 هزار فرصت شغلی از جمله برای کارکنان هتل ها، کارگران خدماتی، حمل و نقل و رستوران ها ایجاد کرده است.

این پژوهشگر امور اقتصادی گفت که رویدادهای ورزشی اخیر، نقش جامعه در کمک به ابتکارات داوطلبانه را به دنبال داشت که این مساله، تاثیر مثبتی بر ساکنان استان داشت.

گفتنی ست بصره ژانویه سال گذشته میزبان جام ملت‌های خلیج بود و مراسم افتتاحیه این جام نیز در ورزشگاه بین المللی بصره با حضور شماری از سران عراق و شخصیت های بین المللی برگزار شد.

همچنین ببینید

پایان باشکوه جام ملت‌های خلیج و قهرمانی عراق به روایت تصویر

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا