اقتصادی

کاهش 59 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری

کشورهای شورای همکاری در سال 2023 حدود 57 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده‌اند که نشان‌دهنده کاهش 59 درصدی نسبت به سال 2022 است.

میدل ایست نیوز:  ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری طی سال گذشته به 56.7 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2022 با رقم 136 میلیارد دلار، حدود 59 درصد کاهش را به ثبت رساند.

این در حالی است که جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهانی نیز با کاهشی دو درصدی به 1.33 تریلیون دلار در سال گذشته رسید، در حالی که این میزان در سال 2022 حدود 1.36 تریلیون دلار بود.

به گزارش الاقتصادیه، بر اساس این تحلیل که مستند به اطلاعات و داده‌های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد «اونکتاد» است، امارات متحده عربی با حدود 55 درصد و رقمی معادل با 30.7 میلیارد دلار، بالاترین درصد ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص داده است که این امر حکایت از افزایش 35 درصدی در مقایس سالانه دارد.

در همین حال عربستان سعودی با اختصاص 22 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ارزش بیش از 12.3 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت که این اعداد و ارقام نشان می دهد میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور در مقایسه با سال 2022 حدود 56 درصد کاهش داشته است.

در همین حال، بحرین با دریافت بالغ بر 6.8 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال 2023، به جهشی قابل توجه به میزان حدود 143 درصد به صورت سالانه دست یافت. بحرین 12 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص داد.

عمان و کویت نیز به ترتیب با ارزش 9  و 4 درصد و با رقمی حدود 4.8 میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند که در واقع با کاهشی حدود 13 درصد مواجه بودند.

این در حالی است که کویت با حدود 177 درصد ،بالاترین نرخ افزایش سرمایه گذاری را در میان کشورهای شورای همکاری به خود اختصاص داد به طوری که ارزش سرمایه‌گذاری خارجی آن در سال گذشته به حدود 2.1 میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر قطر شاهد کاهش حدود 0.474 میلیون دلاری در کل جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور بود.

منبع
الاقتصادیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا