خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین چه اهمیتی دارد؟

ناظران تاکید می‌کنند که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین همزمان با تداوم جنگ در غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، قدرت سیاسی و حقوقی بیشتری به فلسطینیان می‌دهد.

میدل ایست نیوز: درخواست‌ها از جامعه بین‌المللی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین اخیراً افزایش یافته است زیرا بسیاری از کشورهای غربی معتقدند، تغییر وضعیت فلسطینیان، در نتیجه مذاکرات راه حل دو کشوری خواهد بود؛ راه حلی که به دنبال کشور مستقل فلسطین است که در کنار رژیم صهیونیستی در صلح و امنیت باشد.

به گزارش الخلیج آنلاین، اکثریت کشورهای عضو در سازمان ملل، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند و جدیدترین کشورها عبارتند از: ارمنستان، اسپانیا، نروژ و ایرلند؛ کشورهایی که خواستار اقدام مشابه کشورهای دیگر در این راستا شدند.

ناظران تاکید می‌کنند که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین همزمان با تداوم جنگ در غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، قدرت سیاسی و حقوقی بیشتری به فلسطینیان می‌دهد علاوه بر اینکه این اقدام یک نماد است و راه را برای اینکه اشغالگری اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، یک مسأله حقوقی تلقی شود، هموار می‌کند.

4 کشور جدید که فلسطین را به رسمیت شناختند

همزمان با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ارمنستان، نروژ، ایرلند و اسپانیا، رسما اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند و این در حالی است که رژیم صهیونیستی نسبت به اتخاذ اقدامات این‌چنینی هشدار داده بود.

با اقدام ارمنستان در به رسمیت شناختن فلسطین، شمار کشورهایی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند به 149 کشور از 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

ارمنستان در بیانیه ای ضمن اعلام اهتمام خود به برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه، بر حمایت خود از اصل راه حل دو کشوری برای حل درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین تاکید کرد.

یوناس غار ستوره، نخست وزیر نروژ نیز گفته بود که به رسمیت شناختن فلسطین، پیامی قوی به کشورهای دیگر است مبنی بر اینکه پا در جای پای نروژ و شماری از کشورهای اروپایی بگذارند.

وی افزوده بود که به رسمیت شناختن فلسطین، ممکن است به زودی به ازسرگیری راه حل دو کشوری منجر شود.

سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند نیز تاکید کرده بود که اطمینان دارد کشورهای بیشتری طی هفته‌های آتی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز گفته بود که کشورش به فشار بر جامعه بین المللی و کمک به فلسطینیان ادامه خواهد داد.

خشم رژیم صهیونیستی از به رسمیت شناختن فلسطین

تل آویو به سرعت به اقدام ارمنستان در به رسمیت شناختن فلسطین واکنش نشان داد و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، سفیر ارمنستان را برای توبیخ احضار کرد.

رژیم صهیونیستی پیشتر نیز سفرای ایرلند و نروژ را برای رایزنی احضار کرده بود و سفرای خود در این دو کشور را به بازگشت فوری برای مشورت فراخوانده بود.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، در پیامی تند به ایرلند و نروژ گفت که این اقدام را نادیده نمی گیرد و این اقدام عجولانه آنها، عواقب وخیمی خواهد داشت.

در اتحادیه اروپا، کشورهای بلغارستان، لهستان، چک، رومانی، اسلواکی، مجارستان، قبرس، سوئد، اسپانیا، نروژ و ایرلند، فلسطین را به رسمیت می شناسند.

وزنه دیپلماتیک

عزیز سالم، تحلیلگر مسائل سیاسی، دراین‌باره که این اقدام، دارای معنای نمادین است اما وزنه دیپلماتیکی دارد که موضع فلسطین در اروپا را تقویت می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن فلسطین، گفت که این اقدام، حقوق، مبارزه و رنج فلسطینیان و حق آن‌ها در تعیین سرنوشت و امنیتشان را برجسته می‌کند.

عزیز سالم تاکید کرد که این اقدام و سایر اقدامات مشابه، ممکن است به تثبیت وضعیت حقوقی ملت فلسطین و تقویت روابط بین‌المللی آن براساس قوانین بین‌المللی با جامعه بین‌المللی و تشکیل یک عامل فشار مهم کمک کند، چرا که نشان دهنده حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود است.

وی معتقد است که ممکن است اجماع بین‌المللی گسترده‌ای شکل گیرد تا به دستیابی فلسطین به عضویت کامل در سازمان ملل کمک کند و این امر در آینده منجر به الزام شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌های مرتبط با مذاکرات صلح خواهد شد که رژیم صهیونیستی را وادار به پایان اشغالگری مناطق تحت اشغال در سال ۱۹۶۷ و عقب نشینی از آن خواهد کرد.

اهمیت به رسمیت شناختن

ناظران تاکید می‌کنند که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین همزمان با تداوم جنگ در غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، قدرت سیاسی و حقوقی بیشتری به فلسطینیان می‌دهد علاوه بر اینکه این اقدام یک نماد است و راه را برای اینکه اشغالگری اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، یک مسأله حقوقی تلقی شود، هموار می‌کند.

در همین راستا، جوش بول، یکی از مقامات سابق وزارت خارجه امریکا در روزنامه «لس آنجلس تایمز» نوشت که تغییر این‌چنینی، به پیشروی به سمت مذاکرات تعیین وضعیت نهایی میان رژیم صهیونیستی و فلسطین کمک خواهد کرد اما نه به صورت امتیاز دادن میان اشغالگر و طرف تحت اشغال بلکه به عنوان دو موجودیت برابر در نظر قانون بین‌الملل.

رژیم صهیونیستی همچنان به جنایت‌های خود در غزه با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت مبنی بر توقف فوری آتش بس و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از کشتار جمعی در غزه و بهبود وضعیت انسانی آن، ادامه می‌دهد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا