اقتصادیخبر اولمقالات

گزارش بانک جهانی:
روسیه، ایران و عراق، سه کشور نخست در مشعل‌سوزی جهان

میلیاردها متر مکعب گاز در مشعل‌های متعلق به چاه‌های نفت در سراسر جهان سوزانده می‌شود و روسیه، ایران و عراق، جزو سه کشور نخست در فهرست مشعل‌سوزی جهان قرار دارند.

میدل ایست نیوز: عراق، ایران و روسیه به همراه شش کشور دیگر که جزو ۹ کشور عمده تولیدکننده نفت به شمار می‌روند، حدود ۷۵ گاز مشعل جهان را برای تولید نفت استفاده می‌کنند. این موضوع دستاورد‌های سابق کاهش استفاده از این نوع سوخت را زیر سؤال برده است.

به گزارش الجزیره، علیرغم تعهد بین‌المللی به ابتکار و طرح موسوم به «صفر کردن سوخت گاز مشعل تا سال ۲۰۳۰» گزارش بانک جهانی حکایت از آن دارد که شرکت‌های نفتی همچنان به افزایش سوزاندن گاز مشعل یا همان گاز طبیعی مرتبط با تولید نفت ادامه می‌دهند، که این امر تلاش‌ها برای فائق آمدن بر این روش بسیار زیانبار برای محیط زیست را  تضعیف کرده است.

بانک جهانی در گزارشی که اخیراً منتشر کرده به این موضوع تصریح کرده است که سطوح و میزان سوزاندن گاز مشعل آنگونه که انتظار می‌رفت، تحقق پیدا نکرده است و در عوض شرکت‌های نفتی در سراسر جهان در سال گذشته بیشترین میزان گاز مشعل را طی پنج سال گذشته سوزانده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴۸ میلیارد متر مکعب گاز سوزانده‌اند که این رقم افزایشی حدود ۷ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد ضمن آنکه تولید نفت خام در دوره فوق تنها یک درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نگرانی‌ها در خصوص میزان اثربخشی ابتکار و طرح به صفر رساندن استفاده از گاز مشعل و تعهد و پایبندی نهادهای شرکت کننده به شدت افزایش یافته است بگونه‌ای که افزایش فعالیت‌های مربوط به سوزاندن گاز‌های اضافی ایجاب می‌کند تدابیر سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ و همکاری‌ها برای دستیابی به هدف ۲۰۳۰ تقویت شود.

تعهد و چالش‌ها

بنا به گفته بانک جهانی این ابتکار به منظور تسهیل بین دولت‌ها و شرکت‌های نفتی برای یافتن و اجرای راه حل‌های پایان دادن به سوزاندن روتین و معمولی گاز اتخاذ شده است و طرف‌های حامی این طرح و ابتکار متعهد به ارائه گزارش‌های سالانه در مورد فعالیت‌های مرتبط با سوزاندن گاز و پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف ابتکار هستند.

این منبع در ادامه نوشت، در حالی که این تعهدات از طریق روش‌های مختلف، از جمله گزارش‌های دولتی و شرکت‌ها و مشاهدات ماهواره‌ای نظارت می‌شوند، افزایش استفاده از گاز مشعل نشان از آن دارد که تلاش‌های فعلی برای مهار سوزاندن این نوع گاز ناکافی است.

در گزارش بانک جهانی همچنین آمده است، این میزان افزایش سوزندان گاز مشعل، برخی دستاورد‌ها و تاثیر کاهش‌های حاصل در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را از بین برد و در نتیجه تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از سوزاندن گاز مشعل مرتبط با تولید نفت، تلاشهایی پایدار نیست و نیاز به اقدام فوری در این زمینه وجود دارد.

«جوزف توث» رئیس شورای جهانی نفت، ضمن تاکید بر اهمیت تعهد به این ابتکار اعلام کرد: ما همه اعضای شورای جهانی نفت (WPC) به ویژه شرکت‌های نفتی دولتی، ملی و بین‌المللی را تشویق می‌کنیم تا از این طرح حمایت کنند چرا که این ابتکار عمل، یک راه خوب و بسیار واضح برای نشان دادن تعهد صنعت ما به مدیریت قوی زیست محیطی و منابع است.

اثرات زیست‌محیطی و اقتصادی

در گزارش بانک جهانی تصریح شده است مزایای زیست محیطی و اقتصادی ناشی از کاهش سوزانده شدن گاز مشعل می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. اجرای این طرح باعث افزایش درآمدزایی موثر از منابع هیدروکربنی و تضمین تولید نفت تمیزتر و کاهش ردپای کربن در کشورها و شرکت‌های تولیدکننده نفت خواهد شد. با این حال، افزایش مداوم سوزاندن گاز مشعل این مزایای بالقوه را تضعیف می‌کند و چالشی جدی برای اهداف جهانی آب و هوایی ایجاد می‌کند.

طبق گفته بانک جهانی، دولت‌ها و شرکت‌هایی که از این ابتکار حمایت می‌کنند موافق آن هستند که سوزانده شدن گاز مشعل معمول در پروژه‌های توسعه میدان‌های نفتی جدید خودداری کنند و تا سال ۲۰۳۰ به سوزاندن آن در تولید نفت پایان دهند ضمن اینکه آن‌ها همچنین باید کل گاز مشعل استفاده شده در سال و سهم معمول خود را گزارش کنند.

با وجود این تعهدات، منابع صنعتی نشان می‌دهند که دولت‌ها و شرکت‌ها در تعهد کامل به این ابتکار با چالش‌های مهمی روبرو هستند و عواملی مانند چارچوب‌های نظارتی، فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های فنی به ادامه روند استفاده از گاز مشعل کمک می‌کنند.

این منبع تصریح کرد ۹ کشور عمده تولیدکننده نفت استفاده از ۷۵ درصد گاز‌های مشعل را به منظور تولید ۴۶ درصد نفت به خود اختصاص داده‌اند که اسامی این کشورها بر اساس ترتیب مقادیر گاز سوزانده شده شامل روسیه، ایران، عراق، امریکا، ونزوئلا، الجزایر، لیبی، نیجریه و مکزیک است.

در این گزارش آمده است الجزایر و ونزوئلا احتراق گاز مشعل را کاهش داده‌اند اما این دستاورد‌ها توسط ایران، روسیه، امریکا، لیبی و سایر کشورها از بین رفت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا