اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق: کویت و ایران بدون توجه به منافع مشترک از میادین نفتی بهره‌برداری می‌کنند

عراق معتقد است برخی کشورهای همسایه از جمله کویت و ایران بدون در نظر گرفتن منافع شریک عراقی به بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک مبادرت کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: عراق معتقد است برخی کشورهای همسایه از جمله کویت و ایران بدون در نظر گرفتن منافع شریک عراقی به بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک مبادرت کرده‌اند.

به گزارش شفق نیوز، مقامات عراقی بر این باورند که اگر چه کشورشان، سال ها پیش ایده بهره برداری مشترک از میادین نفتی بین خود و کشورهای همسایه را مطرح کرد، اما مشکل همچنان پابرجا است و برخی از همسایگان بدون توجه به منافع و حقوق شریک عراقی و قرار دادن بغداد در مقابل عمل انجام شده، تصمیم‌گیری و عمل کردند.

این منبع نوشت: همسایگان عراق به ویژه ایران و کویت، هر یک به تولید و برداشت از چاه‌های مشترک روی آورده‌اند بدون اینکه منافع ملی عراق را در نظر گیرند یا بر اساس برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک حرکت کنند که منافع شرکا را تضمین کند.

این منبع تاکید کرد: ایران از آغاز پروژه افزایش تولید نفت از میدان مشترک «یادوران» با عراق با هدف تولید 42 هزار بشکه نفت در روز با سرمایه‌گذاری 350 میلیون دلاری خبر داد و این طرح در حالی انجام می گیرد که این چاه عملا در سال 2016 بسته شد و قبل از آن نیز، دولت کویت چنین کار مشابهی انجام داد و در بخش  چاه‌های نفتی مشترک بین دو کشور سرمایه‌گذاری کرد.

این منبع در ادامه خاطر نشان کرد: این بهره‌برداری و سوء‌استفاده، قبل از هرگونه توافق با عراق و برخلاف قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد که این گونه سرمایه‌گذاری‌ها و عرف شناخته شده بین کشورها را تنظیم و حقوق همگان را حفظ می‌کند و در واقع بر اساس یک مشارکت برابر است که حقوق هیچ‌یک از طرفین را کم یا تضعیف نمی‌کند اما متاسفانه دو کشور کویت و ایران این مساله را رعایت نکردند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا