اجتماعی

وزیر علوم عراق:
نزدیک به 100 هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند

وزیر علوم عراق ضمن اشاره به تحصیل نزدیک به 100 هزار دانشجوی عراقی در ایران، از تاسیس قریب الوقوع دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه بغداد خبر داد.

میدل ایست نیوز: نعیم العبودی وزیر علوم عراق در آیین اعطای دکتری افتخاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ایران که با حضور سردار سرلشکر یحیی صفوی و سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در دو دهه 60 و 70 شمسی، آموزش آرزوی جوانان ایران و عراق بود، حقیقتا به دلیل سیاست های عبث و بیهوده و تحریم های موجود بحث آموزش در عراق عقب افتاد.

به گزارش «ایرنا» العبودی تصریح کرد: در کشور عراق دانشمندان و علمایی داریم که باید به آنان افتخار کنیم؛ چرا که می توانند چالش ها را حل کنند؛ کشوری که تاریخ دارد می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

وی افزود: زمانی که با دستاوردها و دانشمندان عراق آشنا می شویم از دستاورد آنها در مدت زمان کوتاه تعجب نخواهیم کرد، زمانی وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم که در رنکینگ های بین المللی بسیار عقب بود و در مقطع کارشناسی و ارشد بسیار طایفه شیعه را مورد انتقاد قرار می‌داد.

وزیر علوم عراق گفت: در گام اولی که وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم، تاسیس مجلس مشاوره‌ای را آغاز کردیم که در آن به هویت عراق و ایران اهمیت دادیم و هویت اسلامی را که به سیره اهل بیت مرتبط است را بنا نهادیم.

العبودی اضافه کرد: روشی را به کار گرفتیم تا در مقابل مصرف گرایی بایستیم، موضوعی که مورد تبلیغ رسانه های غربی است، به روزرسانی این روش و علمیت دانشگاه ها را در برنامه قرار دادیم و دانشگاه های عراق هم اکنون رتبه یک در میان کشورهای عربی و رتبه هفتم در میان سایر دانشگاه های جهان را دارد، این آغازی بود برای دانشگاه های عراق تا به رنکینگ های بین المللی ورود کنند و هم اکنون دارای افتخار بزرگی در بین دانشگاه های آسیا، اروپا و افریقا هستیم.

وی گفت: امروز هزار و 15 دانشجو از قاره های اروپا، آسیا و افریقا در حال تحصیل در دانشگاه های عراقی هستند و امسال 15 هزار دانشجوی خارجی برای ورود به دانشگاه های عراق شرکت کرده‌اند که پس از بررسی پرونده های آنها ، 3 تا 4 هزار نفر از آنها را پذیرش خواهیم کرد و امروز کمیته را در خصوص منابع و کتاب‌هایی که در رشته های مختلف تحصیل می‌شود را تشکیل دادیم.

وزیر علوم عراق بیان کرد: در سیاست جدید خود درها را روی حوزه علمیه در نجف باز کردیم و قرار شد تالیفات بعضی از علما از جمله کتاب های شهید محمدباقر صدر در دانشگاه‌ها تدریس شود.

العبودی ضمن اعلام افزایش 25 درصدی مقالات علمی عراق در مقایسه با یک سال گذشته، گفت: رتبه‌بندی‌های جهانی هدف غایی ما نیست، بلکه هدف ارتباط با دانشگاه‌های جهان و استفاده از دستاوردها و تجربه‌های دانشگاه‌های کشورهای منطقه و جهان است.

وی ضمن اشاره به امضای توافق‌نامه‌های زیاد میان دانشگاه های عراق و ایران برای اولین بار، اضافه کرد: تعداد دانشجویان عراقی در ایران نزدیک به 100 هزار دانشجو رسیده که در هیچ کشوری اینگونه نیست و همچنین قرار شد دانشکده هوش مصنوعی برای اولین بار در دانشگاه بغداد تاسیس شود و هم اکنون با وزارت علوم ایرانی در حال رایزنی برای توسعه سطح همکاری هستیم.

وزیر علوم عراق با بیان اینکه اگر این همکاری‌ها گسترش پیدا کند با هر چالشی در منطقه مقابله خواهیم کرد، گفت: برای اولین بار با دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار داد امضا کردیم تا دانشکده پزشکی مشترک در کربلا راه‌اندازی شود و دانشکده دیگری هم با همکاری دانشگاه تهران در نجف راه‌اندازی می‌شود.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا