سیاسی

از سرگیری مذاکرات مسقط درباره اسرای یمنی

مسقط از روز یکشنبه تا جمعه میزبان دور جدید مذاکرات مربوط به اسرای یمنی بین انصار الله یمن و دولت این کشور است.

میدل ایست نیوز: مذاکرات مربوط به اسرای یمنی در مسقط امروز در حالی قرار است از سرگرفته شود و تا روز جمعه ادامه داشته باشد که هر یک از طرفین دیگری را به کارشکنی متهم می‌کند و نماینده انصار الله تاکید کرده است که عبدالملک بدرالدین رهبر این جنبش شخصا بر پرونده اسرا نظارت دارد.

به گزارش العربی الجدید، ماجد فضائل، سخنگوی رسمی هیأت مذاکره‌کننده دولت درباره موضوع اسرا و ربوده‌شدگان،  تصریح کرد شرکت در مذاکرات مسقط درباره اسرا و  و ربوده‌شدگان بر اساس دستورات رئیس جمهور صورت خواهد گرفت ضمن آنکه هیات دولت بنا به دستورات رئیس جمهور متعهد است که هیچ  معامله و توافقی شامل آزادی «محمد قحطان» سیاستمدار  یمنی که در آوریل 2015 توسط حوثی‌ها (انصارالله) ربوده شد، منعقد نکند.

این در حالی است که قحطان یکی از چهره‌های مندرج در قطعنامه 2216 شورای امنیت بود که دستور آزادی وی به همراه  سرلشکر محمود الصبیحی وزیر دفاع سابق، سرلشکر ناصر منصور هادی و فیصل رجب فرمانده تیپ 119 پیاده، صادر شد اما سه چهره دیگر آزاد شدند و قحطان تا امروز در زندان است.

این عضو هیات دولت صنعا با متهم کردن انصار الله به آدم ربایی اعلام کرد، اقدامات مستمر گروه حوثی به آدم ربایی مستقیماً توانایی سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی برای اجرای مأموریت و وظایف آنها را  تهدید می‎‌کند و خطر توقف فعالیت‌ها و  کمک‌های بشردوستانه را به همراه دارد.

در همین ارتباط الکرار المرانی نماینده نزدیک به انصار الله از آمادگی این جنبش برای شرکت در گفت‌وگوهای مربوط به اسرا خبر داد و گفت: انصارالله آماده گفت‌وگو درباره قطان است اما طرف مقابل مخالفت کرده یا توجیهات غیرمنطقی می‌آورد یا چیزهایی فراتر از توافق مطالبه می‌کند.

المرانی افزود: انصار الله به دلیل اهمیت و حساسیت این پرونده که در وهله اول یک پرونده بشردوستانه است، در هر زمان و در هر مکان آماده است تا در مورد اسرای یمنی وارد مذاکره شود. ما بر این اساس با آن برخورد می‌کنیم و امتیازات عمده‌ای نیز در آن قائل شده ایم چرا که اسرا خانواده‌هایی دارند که منتظر هستند و آنها نیز از این مساله رنج می‌برند.

وی خاطرنشان کرد که رهبری انصار الله توجه زیادی به پرونده اسرا دارد و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله شخصاً بر آن نظارت دارد و موضع ما در این خصوص از روز اول مذاکرات در کویت، سوئد یا مسقط روشن بوده است، اما طرف مقابل  در حال بهانه‌گیری است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا