اقتصادیخبر اول

مبادلات تجاری 180 میلیارد دلاری شورای همکاری و امریکا طی یک سال

دبیرکل شورای همکاری از مبادلات تجاری 180 میلیارد دلاری کشورهای عضو این شورا و امریکا خبر داد.

میدل ایست نیوز: جاسم محمد البدیوی دبیرکل شورای همکاری گفت که مبادلات تجاری کشورهای شورای همکاری و امریکا در سال 2023 نزدیک به 180 میلیارد دلار رسید.

به گزارش «الخلیج آنلاین» البدیوی در نشست میزگرد شورای همکاری و شرکت های امریکایی که با نظارت اتاق بازرگانی امریکا در واشنگتن برگزار شد، بر قدرت اقتصاد کشورهای شورای همکاری در مقابله با چالش‌ها تاکید کرد.

وی گفت که گام هایی که کشورهای شورای همکاری برای تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با امریکا برداشته‌اند، به طور گسترده بر منافع متقابل از طریق این شراکت اقتصادی متمرکز بوده است.

دبیرکل شورای همکاری اشاره کرد که 6 کشور عضو، از روابط تجاری و سرمایه‌گذاری قوی و بلندمدت با امریکا برخوردار و شاهد پیشرفت واضح بزرگی هستند.

البدیوی افزود که این مشارکت‌ها نقش محوری در تقویت رشد اقتصادی، نوآوری و توسعه در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند.

وی در ادامه به دستاوردهای کشورهای شورای همکاری در بخش‌های انرژی و قرار گرفتن در جایگاه اول جهان در تولید نفت خام و فرآورده‌های آن و ذخایر گاز طبیعی اشاره کرد.

دبیرکل شورای همکاری همچنین به پروژه‌های راهبردی آتی کشورهای عضو از جمله پروژه راه آهن شورای همکاری که در تقویت ارتباط بین کشورهای خاورمیانه و تامین فرصت همکاری زیاد با شرکای امریکا نقش ایفا می‌کند، اشاره کرد.

البدیوی افزود که کشورهای شورای همکاری با سرعت بالایی برای تقویت زیرساخت‌های دیجیتالی و انتقال به اقتصاد متنوع بر پایه تکنولوژی تلاش می‌کنند.

وی همچنین پایبندی کشورهای شورای همکاری به تقویت ثبات و رشد منطقه را ابراز و اعلام کرد که تلاش‌های این کشورها برای حل و فصل درگیری‌های منطقه‌ای و تقویت صلح و امنیت در راستای رشد و شکوفایی بیشتر، ادامه دارد.

دبیرکل شورای همکاری در ادامه بر اهتمام کشورهای عضو به تقویت همکاری با امریکا و تضمین رشد اقتصادی پایدار برای نسل‌های آینده دو طرف، تاکید کرد.

بر اساس داده‌های دولت امریکا، صادرات کشورهای عضو شورای همکاری به این کشور در سه ماه اول سال جاری با افزایش 20 درصدی به 7.79 میلیارد دلار رسید که در مدت زمان مشابه در سال گذشته، 6.22 میلیارد دلار بوده است.

در میان 6 کشور عضو شورای همکاری، عربستان حجم زیادی از صادرات به امریکا را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است حجم صادرات عربستان به امریکا در سه ماه اول سال جاری با کاهش 25 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 4.38 میلیارد دلار، به 3.29 میلیارد دلار رسید.

مازاد تجاری بین کشورهای شورای همکاری و امریکا نیز در سه ماهه اول سال جاری حدود 6.04 میلیارد دلار به نفع امریکا ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته با کسری 3.44 میلیارد دلاری مواجه بود.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا