سیاسی

تاکید السودانی بر نقش فتواهای مرجعیت در تحولات عراق و تقویت دولت

نخست وزیر عراق با تاکید بر نقش مرجعیت در عراق و ضرورت تقویت دولت و نهادهای آن؛ پایان دادن به ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی را تجلی تکمیل حاکمیت کشور دانست.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی امروز در مراسم گرامیداشت صد و چهارمین سالگرد انقلاب 1920 عراق علیه استعمار انگلیس تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا به مانند سرزمین بین النهرین تاریخ سازی صورت نگرفته است و این نشان می دهد ریشه های آگاهی در طول ۱۰۰ سال تحولات و تعاملات گذشته، با انقلاب سال 1920 در ارتباط است و بسیاری از معانی نظیر میهن‌پرستی مدرن و نمادهای بنیانگذاران مفاهیم مبارزه با نیروهای استعماری و سلطه‌گر برخاسته و منشعب از آن است.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، السودانی گفت: ما با گرامیداشت یاد یکصد و چهارمین سالگرد این انقلاب مردمی و ملی، بار دیگر بر پایبندی خود به تولد لحظه سربلندی و پیوستن عشایر و شخصیت‌ها و پاسخگویی آنها به ندای مرجعیت معظم که شراره‌ها و جرقه انقلاب 1920 به واسطه آن زده شد، تاکید می‌کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: نسل کنونی عراق نیز در سال 2014 در سایه فتوای مبارک حضرت آیت الله العظمی سیستانی «دام ظله» در برابر داعش ایستادند.

وی با اشاره به اینکه دولت مدرن عراق با نهادها و موسسات آن، امتداد انقلاب 1920 و فداکاری‌های آن است، تصریح کرد: امروز ما با یک قانون اساسی دائم و نامی درخشان برای کشورمان در میان ملت‌ها و کشوری که به خون شهدا و مبارزان خود افتخار می کند، کنار هم و متحد هستیم.

السودانی با اشاره به نقش همه طیف‌های جامعه عراق در ساخت کشور و پایداری آن افزود: نقش تعیین کننده عشایر و قبایل عراقی در انقلاب سال 1920 عراقی، به عنوان یک مؤلفه اجتماعی، نقشی عظیم در فداکاری‌ها ایفا کرد و عشایر عراق همچنان دروازه امنیت و انسجام مردمی و ستون ثبات و مقابله با خطرات هستند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد چراغ هایی را که انقلاب 1920 برافروخت از طریق حمایت کشور، نیروهای مسلح و گسترش قانون، برابری و عدالت در سراسر عراق روشن خواهند ماند.

السودانی ادامه داد: مردم با نخبگان اجتماعی و فرهنگی خود از انقلابیون در سال 1920 حمایت کردند و از طریق آن به دنبال دولتی بودند که عزت و وحدت و کرامت آنها را حفظ کند و ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه دولت و نهادهای آن را تقویت کنیم و کارآیی آنها را از طریق قانون اساسی و قانون مداری افزایش دهیم.

محمد شیاع السودانی افزود: جشن ما در سالروز گرامیداشت انقلاب 1920 در ماموریت هایی متجلی می‌شود که دولت برای تکمیل حاکمیت و پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی و هرگونه حضور خارجی در خاک عراق به آن پایبند است و ما از وظیفه و رسالت تکمیل حاکمیت به عنوان یک هدف برای دولت خویش با وجود چالش‌های موجود عدول نخواهیم کرد.

منبع
بیانیه دفتر نخست وزیری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا