اقتصادیسیاسی

تاکید ترکیه بر ضرورت فعال‌سازی توافقات آبی با عراق

معاون وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی هر چه سریع‌تر توافق‌نامه چارچوب راهبردی بین آنکارا و بغداد، خواستار پرهیز از هرگونه اظهار نظر وارد کننده خدشه به افکار عمومی شد.

میدل ایست نیوز: بریس اکینجی معاون وزیر خارجه ترکیه در دومین نشست کمیته مشترک عراق و ترکیه درباره پرونده آب گفت که وزرای کشاورزی، انرژی و آبیاری و باغات ترکیه، نسبت به پرونده منابع آبی با عراق به ویژه پس از دیدار روسای جمهور دو کشور، اهتمام زیادی دارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، اکینجی افزود که ترکیه به سازماندهی این دیدار‌ها میان بغداد و آنکارا در راستای دستیابی به نتایج مورد نظر توجه دارد.

وی ضمن اشاره به امضای 26 توافق‌نامه از جمله توافق‌نامه آب، خاطر نشان کرد که وجود توافق راهبردی در پرونده منابع آبی با هماهنگی و تاسیس نهادهای پایدار برای آن و امضای توافق‌نامه میان دو کشور تحول مهمی در منابع آبی به شمار می‌آید.

معاون وزیر خارجه ترکیه افزود ما برای ادامه این دیدار‌ها در راستای بهبود منابع آبی در عراق تلاش می‌کنیم چرا که وجود آب برای هر دو کشور مهم است.

اکینجی بر تلاش برای بهبود سازمان های فعال در زمینه آب در عراق در راستای بهترین بهره برداری از آب های داخل کشور تاکید کرد.

وی اشاره کرد که دولت ترکیه اهمیت زیادی برای توافق‌نامه چارچوب همکاری  قائل است و ما برای فعال‌سازی بهینه آن تلاش می‌کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد که ترکیه قصد دارد پروژه‌هایی را با عراق فعال‌ کند چرا که کشور ما در اجرای پروژه‌های مربوط به سد و کانال‌های آبیاری و تولید انواع آبپاش، سابقه طولانی دارد.

معاون وزیر خارجه ترکیه درباره سخنان وزیر عراقی درباره نیاز به انرژی و کاهش هزینه کانال‌های آبیاری، گفت که می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد و ترکیه آمادگی دارد که در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار عراق قرار دهد.

اکینجی در ادامه بر ضرورت پرهیز از اظهاراتی که افکار عمومی را خدشه دار می‌کند تاکید و خاطر نشان کرد که نشست‌های کمیته مشترک دائمی نتایج مثبت و ملموسی را به بار خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

عراق و ترکیه در چه حوزه‌هایی توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند؟

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا