اقتصادیخبر اولسیاسی

جزئیات مذاکره عراق با ترکیه درباره پرونده آب

وزیر منابع آبی عراق جزئیات مذاکرات با ترکیه در باره پرونده آب را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق جزئیات مذاکرات با ترکیه درخصوص پرونده آب را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی در دومین نشست کمیته مشترک عراق و ترکیه درخصوص آب گفت که نخست وزیر، مساله آب را نخستین و مهم ترین اولویت در برنامه دولت برای ایجاد انتقال کیفی در پرونده مدیریت منابع آبی علاوه بر جوانب اقتصادی و تجاری میان دو کشور می داند.

ذیاب با اشاره به اینکه پروژه های آماده اجرا همانند سد و پروژه های استراتژیک دیگری وجود دارد، بیان کرد که مناطق جنوبی از بحران کمبود آب رنج می برند.

وی اشاره کرد که تغییرات اقلیمی به خصوص در ماه های تابستان به صورت واضح و گسترده بر وضعیت آبی کشور و کشورهای منطقه به خصوص با افزایش دمای هوا تاثیر می گذارد.

عون ذیاب گفت که وضعیت رود دجله خوب است به ویژه با توجه به اینکه امسال بارش باران فراوان بوده اما وضعیت رود فرات به ویژه سد حدیثه متفاوت است.

وی ابراز امیدواری کرد که ترکیه در این خصوص به عراق کمک کند.

وزیر منابع آبی گفت که در این نشست نتایج سفر اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به آنکارا و رایزنی ها با رئیس جمهور ترکیه در این خصوص و فعالسازی بندهای توافقنامه در حوزه آب و مقابله با چالش ها در پی افزایش دمای هوا و تبخیر بررسی می شود.

عون ذیاب گفت که چندین پروژه داریم که امیدواریم با ترکیه اجرا و از بحران کم آبی در کشور و منطقه عبور کنیم که از جمله این پروژه ها، سدهای ذخیره آب است که در راستای فعالسازی آن تلاش می کنیم تا توزیع عادلانه آب میان استان های عراق صورت گیرد.

پیش از این دومین نشست کمیته مشترک عراق و ترکیه درباره آب، امروز دوشنبه در بغداد برگزار شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا