خبر اولسیاسی

شکایت قربانیان هواپیمای موسوم به «سپر انسانی» در دوران صدام از دولت انگلیس

مسافران یک هواپیمای خطوط هوایی انگلیس که در جنگ صدام علیه کویت از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده شده است، از دولت انگلیس شکایت کردند.

میدل ایست نیوز: یک شرکت حقوقی اعلام کرد حدود 100 مسافر و خدمه یک هواپیمای خطوط هوایی انگلیس که در آغاز حمله عراق به کویت در سال 1990 در کشور کویت گروگان گرفته شده بودند، علیه دولت انگلیس و شرکت هواپیمایی این کشور شکایت و روند قانونی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش الحره، این هواپیمای خطوط هوایی انگلیس از نوع «پی‌إی149» در پرواز خود از لندن به مقصد کوالالامپور، در 2 اوت سال 1990، ساعاتی پس از حمله ارتش عراق به کویت در دوران ریاست جمهوری صدام، در شهر کویت متوقف شد و تمام مسافران آن به مدت چند روز توسط ارتش عراق در یکی از هتل‌های کویت نگهداری و سپس به بغداد منتقل شدند که رژیم صدام در مکان‌های استراتژیک از این مسافران به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کرد.

این در حالی بود که برخی از مسافران و خدمه هواپیما که شمار آنها بالغ بر 367 نفر بود، بیش از چهار ماه در اسارت بودند و از جانب رژیم صدام به عنوان سپر انسانی در برابر حملات غرب به نیروهای این رژیم در طول جنگ مورد استفاده قرار گرفتند.

در همین ارتباط شرکت «ماکیو جوری أند پارتنرز» اعلام کرد 94 نفر از این مسافران شکایتی مدنی را به دادگاه عالی لندن ارائه و دولت انگلیس و شرکت خطوط هواپیمایی بریتیش ایرویز را به خطر انداختن عمدی جان غیر نظامیان متهم کرده‌اند.

این شرکت حقوقی افزود: تمام شاکیان در جریان محاکمه خود متحمل صدمات شدید جسمی و روحی شدند که عواقب آن تا امروز نیز محسوس است.

شاکیان مدعی هستند دولت انگلیس و شرکت هواپیمایی آن از حمله به کویت خبردار بوده‌اند، اما به هر حال به هواپیما اجازه فرود دادند زیرا می‌خواستند اعضای یک تیم را برای عملیات نظامی ویژه وارد کویت کنند.

در همین حال، دولت انگلیس این اتهام را رد و در نوامبر 2021 به دلیل عدم هشدار به شرکت خطوط هوایی انگلیس در خصوص شروع تهاجم عذرخواهی کرد.

«متیوی جوری » عضو هیات منصفه شرکت حقوقی «ماکیو جوری أند پارتنرز» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت انگلیس و بریتیش ایرویز جان و امنیت غیرنظامیان بی‌گناه را به دلیل عملیات نظامی به خطر انداخته‌اند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا