خبر اولسیاسی

حضور گسترده نیروها و تجهیزات ترکیه در دهوک و احتمال عملیات نظامی علیه «پ.ک.ک»

حضور ترکیه در استان دهوک در مرز عراق و ترکیه، افزایش یافته و این مساله می تواند نشان دهنده عملیاتی علیه عناصر حزب کارگران کردستان طی روزها یا هفته های آتی باشد.

میدل ایست نیوز: حضور ترکیه در استان دهوک در مرز عراق و ترکیه، افزایش یافته و این مساله می تواند نشان دهنده عملیاتی طی روزها یا هفته های آتی باشد.

به گزارش العربی الجدید، نیروهای ترکیه در میان شهروندان روستاهای مرزی در دهوک، اعلامیه‌هایی را توزیع کردند که از آنها خواسته شده از مواضع عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) فاصله بگیرند.

ارتش ترکیه، ایست بازرسی‌هایی برای بازرسی ایجاد کرده و شهروندان غیر نظامی را از مناطقی که احتمال درگیری طی روزهای آتی وجود دارد، دور می‌کند.

در اعلامیه‌هایی که توسط ترکیه منتشر شده، آمده است که از شما بابت متوقف کردن شما در حین سفرتان عذر خواهی می کنیم.

ایست بازرسی‌های ترکیه در دهوک مانع از رفتن خودروهای حامل گردشگران به برخی ییلاقات که عراقی‌ها در تابستان به آنجا می‌روند، شدند.

شاهدان عینی به العربی الجدید گفتند که نیروهای ترکیه و تجهیزات سنگین این کشور به روستاهای شمالی در شهر دهوک رسیدند و نیروهای سواره و پیاده در دهوک حضور دارند و با انعطاف و نرمی با شهروندان غیر نظامی تعامل می‌کنند.

ساکنان محلی گفتند که خسارت‌هایی که به عناصر پ.ک.ک وارد شده است، آنها را مجبور کرده از مواضع خود در العمادیه، الزاب و کاره عقب‌نشینی کنند.

منابع امنیتی کرد در اربیل گفتند که نیروهای ترکیه‌ای طی 24 ساعت گذشته، کنترل 7 روستا را به صورت کامل در دست گرفتند و در حال کنترل بر مناطق بیشتر برای اخراج، بازداشت یا کشتن عناصر پ.ک.ک در استان دهوک هستند و ممکن است این عملیات در تابستان به طول بیانجامد.

این منابع گفتند که مواضع امنیتی و نظامی در خصوص حوادث دهوک، نامشخص است اما هر آنچه رخ می دهد، براساس توافق امنیتی بغداد، آنکارا و اربیل است.

آنها افزودند که سکوت دولت در بغداد و اربیل، توافق شده است اما ممکن است در صورت ناکامی ترکیه یا تعرض به غیرنظامیان، خیلی به طول نیانجامد.

از طرفی دیگر غیاث سورچی، عضو حزب دموکرات کردستان گفت که این وضعیت نسبت به بحران امنیتی و نظامی جدیدی هشدار می‌دهد، به ویژه با توجه به اینکه ارتش ترکیه به سمت عمق شهر دهوک پیش روی می‌کند و این تخلف، اوج اهانت به حاکمیت عراق است.

وی بیان کرد که وضعیت در دهوک مبهم و نامشخص است و دولت عراق باید درباره آنچه رخ می‌دهد توضیح دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا