اقتصادیخبر اولمقالات

پروژه سمیسمه چگونه بخش گردشگری قطر را بهبود می‌بخشد؟

قطر قصد دارد منطقه سمیسمه که ساکنان آن در گذشته به صید مروارید متکی بودند را با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری و مواد سازگار با محیط زیست به مقصد گردشگری پایدار و هوشمندی تبدیل کند.

میدل ایست نیوز: سمیسمه یک مقصد گردشگری جدید و پروژه عظیمی است که در پنج شنبه (28 ژوئن) در شمال دوحه پایتخت قطر با هدف بهبود بخش گردشگری و تقویت رویکرد این کشور برای حمایت اقتصاد غیرنفتی راه‌اندازی شده است.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، این پروژه در زمینی به مساحت 8 میلیون متر مربع و به طول 7 کیلومتر و با هزینه تقریبی 5.5 میلیارد دلاری در سواحل شرقی کشور قطر امتداد یافته تا یک جاذبه گردشگری عظیم را به این کشور بیفزاید و انتظار می‌رود که این پروژه بخش گردشگری قطر را به سطح جدید و متمایزی برساند.

این پروژه همچنین مقصد گردشگری پایدار و هوشمندی را تشکیل می‌دهد که مبتنی بر جدیدترین فناوری و مواد سازگار با محیط زیست است.

پایداری و هوشمندی

در 30 کیلومتری شمال قطر و در منطقه سمیسمه که ساکنان آن در گذشته به صید مروارید متکی بودند، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی پروژه گردشگری و هوشمند سمیسمه را راه‌اندازی کرد تا به واسطه آن آینده جدیدی برای ساکنان این منطقه رقم بزند.

این پروژه که توسط وزارت شهرداری‌ها و شرکت قطری سرمایه‌گذاری عظیم در املاک و مستغلات به نام «الدیار» اجرا می‌شود، مبتنی بر 3 اصل اتکا به سیستم‌های هوشمند و تکنولوژی در سازندگی، استفاده از مواد داخلی سازگار با محیط زیست قطر و مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی است.

محمد بن عبدالرحمن در این باره اعلام کرد که راه‌اندازی پروژه بر اساس چشم‌انداز ملی قطر در راستای تشویق و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های رشد اقتصادی انجام شده است.

وی افزود که این پروژه فرصت پیشگام برای بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی برای مشارکت در زمینه گردشگری کشور به شمار می‌آید که اهتمام دولت به شراکت بین دو بخش دولتی و خصوصی را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود که پروژه سمیسمه از سال آتی (2025) به صورت مرحله‌ای افتتاح شود تا به این ترتیب، بخش گردشگری و املاک و مستغلات و تفریحی قطر شاهد یک جهش کیفی باشد.

مولفه‌های پروژه سمیسمه

این پروژه از 16 اقامتگاه گردشگری شامل هتل‌های لوکس و اقتصادی و زمین گلف با 18 حفره است.

سمیسمه همچنین دارای یک شهربازی با وسایل بازی و سرگرمی مناسب تمامی افراد خانواده، باشگاه و مجتمع مسکونی یکپارچه است.

اسکله‌ای شامل کشتی‌های تفریحی لوکس، رستوران و مراکز تجاری و نیز ساحلی متمایز با شن سفید و آب زلال از دیگر امکانات این پروژه عظیم است.

از دیگر امکانات این پروژه مناطق طبیعی و باغ‌هایی سرسبز است که تجربه منحصر به فردی را برای گردشگران تضمین می‌کند.

این پروژه دارای ویژگی پایداری از طریق استفاده از فناوری‌های نوین سازگار با محیط زیست و استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در راستای آسان‌تر کردن سفر گردشگران است.

موقعیت مکانی پروژه سمیسه که برای گردشگران منظره‌ای خیرکننده را فراهم می‌کند، از دیگر ویژگی‌های پروژه سمیسه است.

مزایای مورد انتظار

به گفته علی محمد العلی مدیر اجرایی شرکت قطری الدیار، انتظار می‌رود که این پروژه علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در بخش گردشگری و بخش املاک و مستغلات که ارزش بازار آن نزدیک به 485 میلیون دلار در سال جاری برآورد شده است، هزاران فرصت شغلی را ایجاد کند.

بنا بر اعلام عبدالله العطیه وزیر امور شهرداری‌های قطر این پروژه در تنوع بخشیدن به اقتصاد قطر و کاهش اتکا به بخش نفت و گاز در راستای چشم‌انداز 2030 قطر، نقش ایفا خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد که با توجه به آنکه قطر در تلاش است تا آغاز سال 2030، نقش بخش گردشگری در اقتصاد قطر را به 12 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد، سمیسمه به ارتقای جایگاه قطر به عنوان مقصد گردشگری پیشگام جهانی کمک خواهد کرد.

سعد الخرجی رئیس سازمان گردشگری قطر گفت که با توجه به آنکه قطر در سه ماه اول سال جاری پذیرای نزدیک به 2 میلیون مسافر بوده است، انتظار می‌رود که پروژه سمیسمه تا سال 2030، در 2 برابر کردن شمار گردشگران قطر نقش ایفا کند به گونه‌ای که قطر را سریع‌ترین کشور از لحاظ رشد در منطقه تبدیل می‌کند.

تقویت اقتصاد

عامر الشوبکی کارشناس اقتصادی اعلام کرد که پروژه سمیسمه گامی دیگر در راستای تقویت اقتصاد غیرنفتی کشور قطر در میان شماری از گام‌ها اتخاذ شده‌ای است که طی آن دوحه به تعادل مهمی میان اقتصاد نفتی و اقتصاد غیرنفتی دست یافته است.

الشوبکی افزود که اقتصاد غیرنفتی قطر به نزدیک به 64 درصد از تولید داخلی رسیده که این یک موفقیت بزرگ برای قطر است. در سال‌های آتی در اقتصاد نفتی و غیرنفتی شاهد رشد بزرگی خواهیم بود.

وی افزود که اقتصاد قطر در بخش‌های مختلف تقویت می‌شود که دوحه در اقتصاد غیرنفتی از جمله ساخت و ساز، صنایع تولیدی، تجارت خرده و عمده، بخش‌های مالی مختلف، بخش ارتباطات و در آخر بخش گردشگری که به بخش ساخت و ساز مرتبط است و چند رویدادی که اخیرا قطر عهده‌دار آن شد مانند جام جهانی 2022 متکی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد که سمیسمه در تقویت اقتصاد غیرنفتی قطر کمک خواهد کرد و بر اساس موقعیت مکانی و فعالیت‌های موجود در آن برای تبدیل به مقصد گردشگری منطقه‌ای و جهانی تاثیر زیادی خواهد داشت.

الشوبکی افزود قطر امید زیادی دارد که بخش گردشگری بخش زیادی از اقتصاد غیرنفتی را به خود اختصاص دهد بنابراین پروژه سمیسمه توانایی قطر برای توسعه این بخش را تقویت خواهد کرد.

وی بیان کرد که پروژه مذکور، متکی بر انرژی تجدیدپذیر است و تمامی امکانات را برای تبدیل به پروژه‌ای موفق در اختیار دارد بنابراین اولین طرح قطر برای قدم برداشتن به سمت و سوی چشم‌انداز 2030، در کاهش تکیه دوحه به هیدروکربن‌ها و تقویت توانمندی آن در تولید گاز، پروژه سمیسمه خواهد بود.

کارشناس مذکور افزود که قطر در دستیابی به تعادل میان اقتصاد نفتی و اقتصاد غیرنفتی موفق عمل کرده و این امر به نفع تولید داخلی دوحه و سهم سرانه تولید داخلی است.

وی گفت که قطر از لحاظ سهم سرانه از تولید ناخالص داخلی از جایگاه چهارم خود عبور خواهد کرد و در میان کشورهای بزرگ جهان به جایگاه پیشرفته‌ای خواهد رسید.

کارشناس اقتصادی مذکور افزود که تعادل در سرمایه‌گذاری نفتی و غیرنفتی جایگاه قطر و مرکز اقتصادی آن را ارتقا داده و اعتماد به اقتصاد این کشور را افزایش می‌دهد.

الشوبکی با اشاره به اینکه روش قطر تعادل در توسعه بخش نفتی با بخش غیرنفتی برای ایجاد آینده بهتر است، گفت که رویکرد قطر با رویکرد بسیاری از دیگر کشورها متفاوت است.

وی در پایان گفت که پس از شیوع کرونا، قطر از اولین کشورهایی است که قدرت اقتصادی خود را به طور کامل باز یافت؛ این دلیلی بر سلامت برنامه‌های اقتصادی قطر است و این مسأله در رشد اقتصادی این کشور که از بسیاری از کشورهای منطقه جلوتر رفته، مشهود است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا