سیاسی

واکنش حماس و جبهه خلق به اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره نحوه اداره نوار غزه

حمایت وزیر خارجه عربستان سعودی از طرح استقرار نیروهای بین المللی در غزه، واکنش‌های مختلف گروه‌های فلسطینی را در پی داشته است.

میدل ایست نیوز: جنبش حماس و جبهه خلق برای آزادی فلسطین به اظهار نظرهای وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص استقرار نیروهای بین المللی در نوار غزه واکنش نشان دادند.

به گزارش العربی الجدید، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جلسه بحث و گفت‌وگو در نشست شورای روابط خارجی اروپا در مادرید پایتخت اسپانیا با عنوان «جنگ‌ها و جنگ‌های سایه: گزینه‌های اروپا در منطقه خاورمیانه چیست؟» ضمن حمایت کشورش از استقرار یک نیروی بین المللی در غزه با تصمیم سازمان ملل که ماموریت آن حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین باشد، تصریح کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند این مسئولیت را بر عهده گیرد و دارای افرادی است که از پس آن برمی‌آیند اما آنها به حمایت نیروهای بین المللی وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل نیاز دارند.

وی افزود : البته مهم است که وضعیت امنیتی غزه از جانب نهادهایی که بتوان به آنها اعتماد کرد، تحت کنترل باشد هم چنان که همه ما با این مساله موافقیم.

بن فرحان در این نشست ضمن بررسی اوضاع غم‌انگیز نوار غزه، بر اهمیت تداوم تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس فوری و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر و توقف شهرک‌سازی و راه حل دو کشوری تاکید کرد.

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با انتشار بیانیه‌ای در خصوص صحبت درباره استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه تاکید کرد این جنبش هرگونه طرح، پروژه یا پیشنهادی را با هرگونه توجیه که به دنبال دور زدن اراده ملت فلسطین در مورد آینده غزه باشد، رد خواهد کرد.

این بیانیه افزود: اداره نوار غزه پس از ریشه کن شدن این تجاوز فاشیستی یک موضوع کاملاً فلسطینی است که مورد توافق مردم فلسطین از همه اقشار خواهد بود و ملت فلسطین اجازه قیمومیت یا تحمیل راه حل‌ها و معادلات خارجی را نخواهد داد.

حماس از همه کشورهای عربی و اسلامی خواست برای توقف جنگ نسل کشی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین از تمامی ابزارهای خود استفاده کنند.

از سوی دیگر جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه را رد و در عین حال تاکید می‌کند این مردم فلسطین هستند که در مورد آینده نوار غزه یا شکل حکومت در آن تصمیم خواهند گرفت.

این  جبهه تاکید کرد: مردم فلسطین تنها مرجعی هستند که مجاز به تعیین آینده و شکل حکومت حاکم در نوار غزه هستند و هرگونه تلاش برای استقرار نیروهای بین‌المللی در غزه، چه با تصمیم سازمان ملل متحد یا بدون آن، یک تلاش برای تحمیل قیمومیت یا اشغالگری جدید در یان منطقه صورت می‌گیرد.

این جبهه تاکیدکرد تلاش‌های عربی و بین‌المللی باید بر موضوعات اساسی مربوط به مردم فلسطین نظیر توقف تجاوزات مداوم صهیونیست‌ها به نوار غزه، بازگشت آوارگان، بازسازی و شکستن محاصره ناعادلانه نوار غزه متمرکز شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا