خبر اولسیاسی

پیشروی ترکیه در عمق خاک اقلیم کردستان عراق و احتمال انجام یک عملیات نظامی

تازه‌ترین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ترکیه با تحرکات نظامی جدید، 15 کیلومتر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده و احتمال انجام عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان در خاک عراق وجود دارد.

میدل ایست نیوز: بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها از تحرکات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه، در دو هفته گذشته 15 کیلومتر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه که در بهار گذشته قول یک عملیات بزرگ نظامی، علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان را داده بود، بر اساس گزارش برخی نهادهای مستقل 15 کیلومتر دیگر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده است. این در حالی است که مقامات دولت اقلیم کردستان عراق تاکنون کوچک‌ترین واکنشی به اقدامات نظامی جدید ترکیه نداشته اند.

سی پی تی، یک موسسه مستقل امریکایی، در تازه ترین گزارش خود که در صفحه ایکس این موسسه منتشر شده، از پیشروی بیشتر ارتش ترکیه در شمال اقلیم کردستان عراق و ایجاد 7 پایگاه نظامی جدید خبر داده است.

این موسسه هشدار داده است در صورت ادامه عملیات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، ممکن است بیش از 600 روستای این منطقه از سکنه خالی شود.

سی پی تی همچنین از افزایش قابل ملاحظه حملات هوایی و زمینی ارتش ترکیه در سال 2024 خبر داده است. ارتش ترکیه در 6 ماه گذشته نزدیک به 1100 حمله در اقلیم کردستان انجام داده است. این در حالی است که ترکیه در سال 2023 حدود 1500 حمله در خاک اقلیم کردستان انجام داده بود.

نشریه العربی الجدید نیز از پیشروی نیروهای نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان خبر داده است. برخی نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق- که مناطق تحت اشغال ترکیه در حوزه و قلمروی این حزب قرار دارد- در پارلمان عراق، به بهانه تعطیلات تابستانی پارلمان عراق، از عدم داشتن اطلاعات کافی در این خصوص خبر داده و درباره چرایی سکوت دولت اقلیم کردستان و حزب دموکرات اظهارنظر نکرده‌اند. بر اساس خبر العربی الجدید، برخی مقامات دولت عراق نیز تمایلی به بیان اظهارات شفاف پیرامون موضع دولت عراق در این باره ابراز نکرده اند.

پایگاه خبری شفق نیوز، نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق نیز پیشروی ترکیه در خاک اقلیم کردستان و تاسیس پایگاه‌های جدید در این منطقه را تایید کرده است.

این پایگاه اشاره کرده است که پیشروی ارتش ترکیه در خاک عراق در سال 2019 بر اساس توافق غیررسمی میان دولت اقلیم کردستان و دولت ترکیه صورت گرفته است، اما سطح پیشروی‌ها در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، بین 5000 تا 10000 نیروی نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان مستقر شده و همچنین ماشین آلات سنگین نظامی و غیرنظامی ارتش ترکیه که با هدف فراهم کردن دسترسی ارتش ترکیه به مناطق سوق الجیشی و استراتژیک کوهستانی به شهرستان آمیدی منتقل شده، در حال ایجاد جاده‌های دسترسی بیشتر و پایگاه‌های نظامی جدید هستند.

بر اساس گزارش قبلی موسسه سی پی تی امریکا، ترکیه قصد دارد بلندی‌های گاره و حفتانین در استان دهوک را به تصرف خود در آورد که در این صورت، دولت اقلیم کردستان عراق کنترل بیش از 75 درصد خاک از استان دهوک را از دست خواهد داد.

در همین رابطه، کامران عثمان رئیس بخش حقوق بشر سازمان CPT امریکا که بر تهاجمات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان نظارت دارد، درخصوص جزئیات و هدف عملیات نظامی ترکیه گفت: ارتش ترکیه بیش از 20 روز است که حرکت‌های نظامی خود را آغاز کرده است و بیش از 300 تانک و بیش از هزار سرباز را وارد منطقه برواری اقلیم کردستان کرده که در این مناطق مشغول مانورهای نظامی هستند، ترکیه حرکت های نظامی خود را آشکارا آغاز کرده است.

یک منبع آگاه در منطقه برواری در این باره گفت: ارتش ترکیه نیروهای نظامی زیادی را در کوه شَکیوی برادوست پیاده کرده و اکنون مشغول ساخت یک پایگاه نظامی در این منطقه است.

وی تاکید کرد که تحرکات ارتش ترکیه در کانی ماسی و برواری بالا، آغاز یک مانور نظامی در منطقه گاره است و هدف از آن ایجاد یک خط از منطقه شیلادزی به دیره‌لوک و از دیره لوک به بارمنی و از آنجا به کانی ماسی و سپس به منطقه باتیفه است، ترکیه قصد دارد تمام روستاهای اطراف این خط را تحت تصرف خود درآورد و آن را به عنوان دیفاکتویی بین عراق و ترکیه قرار دهد.

به گفته این عضو سازمان CPT، ارتش ترکیه چند روزی است وارد چندین روستا از مناطق مذکور از جمله روستاهای کیسته، چلکی، ارادنه، بادیری و بوره شده و مانورهای نظامی خود را آغاز کرده است، بنابراین برخی از ساکنان این روستاها دام های خود را از ترس درگیری‌ نظامی ارزان فروخته‌اند و ساکنان تعداد زیادی از روستاهای مرز استان دهوک نیز به دلیل ترس و اضطراب خانه‌های خود را تخلیه کرده اند.

اخیرا و با افزایش حضور ترکیه در استان دهوک در مرز عراق و ترکیه، امکان عملیات ترکیه طی روزها یا هفته های آتی وجود دارد.

نیروهای ترکیه در میان شهروندان روستاهای مرزی در دهوک، اعلامیه‌هایی را توزیع کردند که از آنها خواسته شده از مواضع عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) فاصله بگیرند.

ارتش ترکیه، ایست بازرسی‌هایی برای بازرسی ایجاد کرده و شهروندان غیر نظامی را از مناطقی که احتمال درگیری طی روزهای آتی وجود دارد، دور می‌کند.

در اعلامیه‌هایی که توسط ترکیه منتشر شده، آمده است که از شما بابت متوقف کردن شما در حین سفرتان عذر خواهی می کنیم.

ایست بازرسی‌های ترکیه در دهوک مانع از رفتن خودروهای حامل گردشگران به برخی ییلاقات که عراقی‌ها در تابستان به آنجا می‌روند، شدند.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا