اقتصادیخبر اولسیاسی

سرمایه‌گذاری عربستان برای راه‌اندازی منطقه آزاد اقتصادی در مرز «عرعر» با عراق

عربستان سعودی در حال تسریع اقدامات خود برای ایجاد اولین منطقه آزاد اقتصادی با عراق در منطقه مرزی «عرعر» است.

میدل ایست نیوز: خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی اعلام کرد کشورش در حال بررسی راه‌اندازی نخستین منطقه آزاد اقتصادی با عراق در منطقه مرزی «عرعر» است.

به گزارش بلومبرگ، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با اشاره به تلاش‌های کشورش برای پیوند مناطق مرزی و آزاد با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کرد منطقه مشترک مرزی «عرعر» با عراق، نخستین منطقه آزاد اقتصادی بدون مالیات، کارمزد یا روادید برای ورود سرمایه گذاران با یکی از کشورهای همسایه باشد.

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی این اظهارات را در یکی از نشست‌های مجمع سرمایه‌گذاری مرزهای شمالی در منطقه عرعر عنوان کرد و از وجود قریب به یکصد فرصت سرمایه‌گذاری جدید به ارزش 20 میلیارد ریال و همچنین فرصت‌های موجود دیگر به ارزش 80 میلیارد ریال سعودی خبر داد.

این منبع نوشت، گذرگاه مرزی عرعر در مناطق مرزی شمالی عربستان یکی از دروازه های تحرک تجاری بین عراق و عربستان ظرف دو سال گذشته بوده به طوری که حجم مبادلات تجاری زمینی در نیمه نخست سال جاری حدود 913 میلیون ریال سعودی برآورد شده است.

این منبع با اشاره به مبادلات تجاری 3.5 میلیارد ریالی بین دو کشور در سال 2021 نوشت، بر اساس مطالعات اتاق بازرگانی و صنعت در منطقه مرزی شمالی، فعالیت های تجاری و حجم صادرات عربستان به عراق از 294 میلیون ریال در ژانویه به 381 میلیون ریال در ماه مارس افزایش یافت ضمن آنکه واردات عربستان از عراق در همین دوره از 11.5 میلیون ریال به 8.6 میلیون ریال کاهش یافته است.

بلومبرگ کالاهای صادراتی عربستان به عراق را شامل آلومینیوم و محصولات آن، لوازم و تجهیزات و قطعات برقی، فرآورده‌های مبتنی بر غلات یا آرد، شیر و تخم مرغ و محصولات معدنی عنوان کرد.

گفتنی است مقامات سعودی بر این باورند منطقه شمال عربستان این پتانسیل را دارد که به عنوان گذرگاهی بین المللی برای تردد تجارت و حمل و نقل از سه محور عراق و سپس کشورهای شرق آسیا، دوم از طریق اردن، سوریه و سپس ترکیه و قاره اروپا و سوم از طریق کشورهای شورای همکاری تبدیل شود.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا