خبر اولسیاسی

اقدامات امنیتی عراق در پی احتمال حملات ترکیه علیه پ.ک.ک

پس از امضای تفاهم‌نامه‌ها میان دولت عراق با ترکیه درباره هدف قرار دادن پایگاه‌های حزب کارگران کردستان، دستگاه‌های امنیتی عراق چند روزی است که علاوه بر بغداد، در شهرهای شمالی کشور، سلسله اقدامات پیش دستانه‌ای را انجام می‌دهند.

میدل ایست نیوز: پس از امضای تفاهم‌نامه‌ها میان دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با آنکارا در خصوص هدف قرار دادن پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و در تنگنا قرار دادن آن‌ها در مراکز سنتی استقرارشان در شمال دهوک، شرق اربیل و غرب موصل در محدوده سنجار و حومه آن، دستگاه‌های امنیتی عراق چند روزی است که علاوه بر بغداد، در شهرهای شمالی کشور، سلسله اقدامات پیش‌دستانه‌ای را انجام می‌دهند.

به گزارش «العربی الجدید»، افزایش استقرار نیروهای ترکیه‌ای در دهوک، از استان‌های شمالی هم مرز با ترکیه در اقلیم کردستان عراق، این احتمال را افزایش داده است که آنکارا ظرف روزها یا هفته‌های آینده علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان عملیات گسترده‌ای را انجام دهد.

در چارچوب تحولات امنیتی مهم روزهای اخیر، نیروهای ترکیه‌ای اطلاعیه‌هایی را در میان ساکنان روستاها و شهرهای مرزی اطراف استان دهوک توزیع کرده‌اند که در این اطلاعیه‌ها از افراد خواسته شده است از اماکن استقرار شبه نظامیان حزب کارگران کردستان دوری کنند ضمن آنکه نظامیان ترکیه‌ای برای دور کردن غیرنظامیان از مناطقی که احتمال عملیات نظامی در آن‌ها وجود دارد، موانع امنیتی ایجاد کرده‌اند.

پ.ک.ک داعش دوم

در همین ارتباط یکی از اعضای بارز ائتلاف «چارچوب هماهنگی» که خواست نامش فاش نشود افزود دولت عراق در خصوص تحرکات عناصر حزب کارگران کردستان برای انجام برخی فعالیت‌های قانون‌شکنانه در شهرهای مختلف نگران است و در همین راستا تدابیر امنیتی بر ضد تحرکات عناصر حزب کارگران حزب کردستان تشدید و نوعی حالت آماده باش اعلام شده است. تمامی این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که فشارهای طرف‌های سیاسی و نظامی برای خارج کردن عناصر این حزب از زیر فشارهای امنیتی افزایش یافته است.

در همین راستا اثیل النجیفی استاندار سابق نینوا گفت حزب کارگران کردستان به مثابه داعش دوم و هر لحظه آماده ضربه زدن به امنیت منطقه است و انتظار می‌رود با مهیا شدن منطقه برای مرحله گذار از جنگ غزه و پیش‌بینی تحولات گسترده در خاورمیانه، فعالیت حزب کارگران کردستان نیز برای آسیب زدن به امنیت عراق، سوریه و ترکیه تشدید شود.

النجیفی افزود موضع کنونی دولت عراق در راستای همکاری با ترکیه برای نابودی حزب کارگران اقلیم کردستان موضعی خوب و مناسب است. این درحالی است که نابودی این حزب جز با همکاری عراق با ترکیه امکان پذیر نخواهد بود و بغداد ناگزیر به همکاری با آنکارا در این پرونده است به ویژه آنکه ترکیه دارای امکانات بالایی است و دو طرف نگران این حزب و فعالیت‌های آن هستند.

استاندار سابق نینوا در ادامه افزود خطر حزب کارگران کردستان هرگز کمتر از خطر سازمان داعش نیست و تحرکات این حزب شبیه تحرکات داعش در عراق و منطقه است. این حزب در پی آن است منطقه را به جنگ بکشاند و آن را به میدانی برای نبرد قدرت‌های جهانی تبدیل کند. به همین خاطر عراق هیچ منفعتی در این جنگ ندارد و منفعتش در حمایت از ثبات و آرامش منطقه نهفته است و البته بعید نیست که این حزب در آینده به اقدامات خرابکارانه و خشونت‌بار در شهر‌های عراق مبادرت کند در نتیجه باید عراق هوشیار و به لحاظ امنیتی آماده باشد.

هماهنگی میان بغداد و آنکارا در زمینه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق

در همین ارتباط، ابراهیم الصمیدعی مشاور نخست وزیر عراق از وجود هماهنگی میان بغداد و آنکارا در زمینه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق خبر داد و در مصاحبه‌ای تلویزیونی تصریح کرد: دولت ترکیه در خصوص انجام عملیات نظامی ارتش این کشور در اقلیم کردستان با دولت عراق هماهنگ است به ویژه که حزب کارگران کردستان دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زند و دولت عراق این حزب را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار داده است و در نتیجه بین بغداد و آنکارا در خصوص این عملیات نظامی هماهنگی لازم وجود دارد.

از سوی دیگر مخلد حازم تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی بر این باور است که حملات جدید ترکیه در مناطق مختلف شمال عراق و سیطره بر تعدادی از روستاهای این منطقه و اعمال قیمومیت بر آن‌ها و بازخواست شهروندان و کوچاندن هزاران تن از ساکنان، در واقع به مانند اشغال ضمنی و نهفته این مناطق به بهانه تحت پیگرد قرار دادن عناصر حزب کارگران کردستان، به شمار می‌آید.

این تحلیلگر امنیتی در ادامه خاطر نشان می‌کند، بعید است هماهنگی واقعی بین دولت‌های عراق و ترکیه در خصوص عملیات نظامی اخیر آنکارا به ویژه در دهوک وجود داشته باشد و اجازه چنین یورشی و سیطره بر روستاها به نیروهای ترکیه داده شود چرا که نیروهای مشترک عراقی و ترکیه‌ای در این مناطق حضور ندارند و به نظر می‌رسد اظهار نظر یکی از مشاوران نخست وزیر درباره وجود هماهنگی در واقع یک اعلام موضع رسمی نیست و نوعی مغالطه کاری به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد اگر دولت عراق بخواهد با انتشار بیانیه‌ای رسمی به وجود هماهنگی با ترکیه در زمینه عملیات نظامی این کشور اذعان کند این مسأله بی‌تردید در سایه تهاجم خطرناک ترکیه و تسویه حساب با شهروندان عراقی و آواره کردن هزاران نفر از ساکنان روستاها، مشکلات بزرگ و بسیاری برای بغداد به وجود خواهد آورد.

در همین حال اعلام وزارت کشور عراق مبنی بر کشف و شناسایی یک شبکه وابسته به حزب کارگران کردستان که هدفشان ایجاد بی‌ثباتی و بر هم زدن امنیت بوده است، دولت عراق را وادار به اتخاذ موضع قاطعانه در خصوص حضور عناصر این حزب در داخل اراضی عراق خواهد کرد و مقامات بغداد باید در این باره با مقامات اربیل کردستان عراق هماهنگ باشند و این عناصر را به ویژه از مناطق سنجار اخراج کنند و به آن‌ها اجازه حمله به سلیمانیه و دیگر شهرهای عراق را ندهند.

خلع سلاح پ.ک.ک

حازم در ادامه تاکید کرد دولت عراق باید برای حزب کارگران کردستان نیز نسخه‌ای مشابه با احزاب مخالف ایرانی ساکن در این مناطق بپیچد و آن‌ها را خلع سلاح کند و حضور آنان در این مناطق را تنها به عنوان یک حزب سیاسی مخالف محدود کند که هیچگونه فعالیت مسلحانه و تهدیدی برای عراق و کشورهای منطقه نداشته باشند زیرا در غیر این صورت، خطر در شمال عراق ادامه و افزایش خواهد یافت.

شایان ذکر است، ظرف چند روز گذشته، وزارت کشور عراق برای اولین بار به طور آشکار از دست داشتن یک سازمان مسلح مخالف ترکیه ساکن در اراضی عراق، در اقداماتی علیه منافع داخلی کشور خبر داد. این درحالی است که حزب کارگران کردستان در بیانیه‌ای اتهامات وارده مبنی بر قرار داشتن در پشت پرده آتش سوزی‌های اخیر را رد کرد و آن‌ها را بی‌اساس دانست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا