خبر اولسیاسی

مذاکرات آتش‌بس در غزه به کجا رسیده است؟

یک هفته پس از آنکه مذاکرات غیر مستقیم میان تل آویو و حماس ازسرگرفته شد، گزارش‌های فراوانی از وجود شکاف‌ها علیرغم پیشرفت حاصل شده برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی اسیران حکایت می‌کند.

میدل ایست نیوز: یک هفته پس از آنکه مذاکرات غیر مستقیم میان تل آویو و حماس ازسرگرفته شد، گزارش‌های فراوانی از وجود شکاف‌ها علیرغم پیشرفت حاصل شده برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و آزادی اسیران حکایت می‌کند.

به گزارش الحره، روزنامه واشنگتن پست امریکا به نقل از مقامات این کشور و برخی مسئولان کشورهای عربی نوشت که با وجودی که دو طرف (تل آویو و حماس)، بسیار بیشتر از گذشته به توافق نزدیک شده‌اند، اسرائیل، شروط جدیدی را بر کلیات طرح پیشنهادی تحمیل کرده، همانطور که دو طرف برخی جزئیات در خلال مذاکرات انجام شده در قاهره و دوحه را نپذیرفتند.

از هفته گذشته، مذاکرات در قطر و مصر درباره توافقی که واشنگتن از آن حمایت می‌کند، جریان دارد که این توافق اجازه آزادی گروگان‌ها (اسرا) را که حماس بازداشت کرده و توقف جنگ در غزه را می‌دهد، جنگی که در حال حاضر وارد دهمین ماه خود شده است، این مذاکرات با مشارکت روسای سازمان‌های اطلاعات امریکا، مصر و اسرائیل انجام می‌شود.

مرحله دشوار

روزنامه وال استریت ژورنال امریکا هم به نوبه خود نوشت که مذاکرات میان تل‌آویو و حماس پس از چند ماه رکود، در حال حاضر به مرحله دشواری رسیده است.

این روزنامه به نقل از میانجیگران عرب و تحلیلگران اسرائیلی نوشت که اظهارنظرها و موضعگیری‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سبب شده که هرگونه احساس پیشرفت در مذاکرات کاهش یابد.

نتانیاهو پنجشنبه گذشته گفت که سیطره اسرائیل بر منطقه مرزی میان مصر و غزه (محور فیلادلفیا) با هدف جلوگیری از قاچاق سلاح برای حماس یکی از چهار شرط کابینه وی برای آتش بس در نوار غزه است.

وی افزود که شرط ادامه سیطره ارتش اسرائیل بر محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح که اوایل مه اشغال کرده، یکی از چهار اصلی است که کابینه وی در چارچوب مذاکرات با هدف دستیابی به آتش بس و آزادی گروگان‌های (اسیران) بازداشت شده در نوارذغزه طرح کرده است.

نتانیاهو افزود که هر توافقی باید به اسرائیل اجازه ازسرگیری جنگ را تا تحقق اهداف آن بدهد.

وی همچنین شرط گذاشت تا در مرحله نخست توافقی که درباره آن مذاکرات جریان دارد، «بیشترین تعداد ممکن از گروگان‌ها آزاد شوند».

میانجیگران به وال استریت ژورنال گفتند که اظهارات نتانیاهو، سودمند نیست و نشان می‌دهد که وی برای امتیازدادن آماده نیست.

یک مسئول بلندپایه مصری گفت که همچنان برخی نکات حل نشده‌ای وجود دارد که فراتر از آن چیزی است که قبلا با میانجیگران توافق شده بود و این نکات مانع پیشرفت در مذاکرات آتش بس در نوار غزه می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مسئول سابق مصری و آگاه از مذاکرات نوشت که توپ در زمین نتانیاهوست، نتانیاهو خواهان صلح نیست، این خلاصه همه چیز است.

این مسئول سابق مصری با اشاره به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نوامبر گفت که نتانیاهو، بهانه‌هایی برای طولانی کردن این جنگ تا پنجم نوامبر پیدا خواهد کرد. دفتر نخست وزیری اسرائیل از واکنش به این روزنامه خودداری کرده است.

امتیازدهی

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که تل آویو و حماس هر دو در خصوص آنکه طرف دیگر واقعا برای دادن امتیاز در خلال مذاکرات آمادگی دارد، بسیار محتاط هستند.

این روزنامه به نقل از یک فرد آگاه از مذاکرات افزود که دو موضوع بسیار چالش برانگیز در این مذاکرات بررسی می‌شود یکی اینکه آیا اسرائیل با پایان جنگ و عقب‌نشینی از نوار غزه و احترام به آتش بس دائمی موافقت خواهد کرد و دیگری اینکه آیا حماس با چشم‌پوشی از کنترل نوار غزه موافقت خواهد کرد؟

حدود دو هفته پیش بود که تل آویو، پاسخ حماس به نقشه راهی که جو بایدن رئیس جمهور امریکا در اواخر ماه مه گذشته اعلام کرده بود، دریافت کرد، این طرح بر اساس پیشنهاد اسرائیل دربرگیرنده آزادی حدود 120 گروگان بازداشت شده در غزه و آتش بس است.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده است، حماس با چشم‌پوشی از درخواست خود مبنی بر اینکه اسرائیل ابتدا به آتش‌بس، پیش از امضای توافق پایبند باشد، موافقت کرده است، در حالی که پیشتر تاکید می‌کرد که هر توافقی باید بر پایان جنگ و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه تصریح کند. در حالی که اسرائیل می‌گوید تنها با توقف موقت درگیری تا زمان از بین بردن حماس موافقت خواهد کرد. حماس از سال 2007 بر نوار غزه حکومت می‌کند.

مایکل هرتزوگ سفیر اسرائیل در واشنگتن پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه الحره از تغییر در موضع حماس به سبب آنچه فشار اعمال شده بر این جنبش خواند، خبر داد.

وی افزود که اسرائیل تمایلی به اشغال غزه و حکومت بر آن ندارد و هرگز با سیطره حماس بر آن پس از آنچه رخ داده، موافقت نخواهد کرد.

هرتزوگ افزود که ما تنها زمانی غزه را ترک خواهیم کرد که مرزها بسته شده و حماس هم هرگز به سلاح دست پیدا نکند.

هفته گذشته، مسئولان بلندپایه امریکایی از جمله ویلیام برنز رئیس سیا و برت مک گورک فرستاده ویژه امریکا به خاورمیانه با هدف فشار در راستای برقراری آتش‌بس به منطقه سفر کردند و دیدارهایی با مسئولانی از مصر، قطر و اسرائیل داشتند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا