سیاسی

دمشق: عادی سازی روابط با آنکارا مبتنی بر خروج ترکیه از سوریه است

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که عادی سازی روابط با آنکارا مبتنی بر بازگشت روابط به وضعیت پیش از 2011 و خروج نیروهای ترکیه ای از سوریه است.

میدل ایست نیوز: سوریه تاکید کرد که عادی سازی روابط با ترکیه، مبتنی بر بازگشت روابط به وضعیت پیش از سال 2011 و اساس امنیت و ثبات دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اشاره کرد که منافع کشورها، مبتنی بر روابط سالم فیمابین است و نه درگیری و دشمنی.

در این بیانیه آمده است که در حالی که مواضع و اظهاراتی پیرامون روابط سوریه و ترکیه مطرح می شود، جمهوری عربی سوریه متذکر می شود که همواره به فرق گذاشتن واضح میان ملت ها از یک سو و سیاست ها و اقدامات دولت ها از سویی دیگر، که منجر به آسیب به سوریه شده است، اهتمام دارد.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که دمشق به تعامل مثبت با ابتکارهای مختلفی که برای بهبود روابط میان سوریه و سایر کشورها اهتمام دارد.

دمشق توضیح داد که سوریه با این ابتکارات برای اصلاح روابط با ترکیه تعامل داشته و معتقد است این ابتکارات برای اهداف رسانه ای نیست بلکه در مسیری هدفمند و مبتنی بر حقایق موجود و اصول مشخص حاکم بر روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با هر آنکه امنیت و ثبات دو کشور را تهدید می کند، است.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که هر ابتکاری باید مبتنی بر پایه های واضح برای تضمین رسیدن به نتایج مورد نظر درخصوص بازگشت روابط دو کشور به وضعیت عادی خود و در راس آن خروج نیروهایی که به صورت غیر قانونی در اراضی سوریه حضور دارند و مبارزه با گروه های تروریستی است که نه تنها امنیت سوریه را تهدید می کنند بلکه امنیت ترکیه را نیز تهدید می کنند.

وزارت خارجه سوریه در پایان از کشورهای دوست و برادر که در این روند به صورت صادقانه برای اصلاح روابط میان سوریه و ترکیه تلاش می کنند، تقدیر و تشکر کرد.

پیش از این فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق که به واشنگتن رفته است، گفت که بغداد به زودی میزبان مقامات سوری و ترکیه ای برای بررسی بحران سوریه است.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی در حاشیه نشست ناتو افزود که ابتکاری از سوی عراق برای میانجیگری بین آنکارا و دمشق وجود دارد.

منبع
خبرگزاری رسمی سوریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا