خبر اولسیاسی

دبیرکل ناتو:
به ادامه همکاری با عراق متعهدیم/ رفتارهای ایران در منطقه بی‌ثبات‌کننده است

دبیرکل ناتو ضمن تاکید بر ادامه همکاری‌های این سازمان با کشورهای منطقه از جمله عراق، ایران را به رفتارهای بی‌ثبات کننده در خاورمیانه متهم و به وضع تحریم‌های بیشتر علیه آن تهدید کرد.

میدل ایست نیوز:دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو تصریح کرد این سازمان به ماموریت آموزشی و ظرفیت سازی خود در عراق برای کمک به عراقی ها به منظور اطمینان از عدم بازگشت داعش متعهد است و افزون بر آن در کویت و امان پایتخت اردن نیز مرکز آموزشی خواهد داشت و معتقد است این امر باعث تقویت همکاری با اردن خواهد شد.

ینتس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در گفتگو با الشرق الاوسط، درباره همکاری های منطقه ای ناتو گفت: اینها تنها نمونه هایی از نحوه کار ما به شیوه ها و در چارچوب های مختلف با کشورهای منطقه است. ماموریت ظرفیت سازی در عراق، دفتر جدید ارتباطات در امان و سفر من به ریاض پایتخت عربستان در همین چارچوب بود و ما در آنجا در خصوص امنیت دریایی، مبارزه با تروریسم و ​​رسیدگی به رفتار بی ثبات کننده ایران بحث و گفتگو و مسائل تونس را نیز بررسی کردیم.

وی افزود: تمامی اینها در قالب شراکت های ما با همپیمانان است و از طریق آن با کشورهای منطقه به اشکال مختلف کار می کنیم و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را گسترش دهیم.

استولتنبرگ درباره نقش ناتو در جنگ غزه نیز گفت : ما به صراحت تاکید می کنیم ناتو در این جنگ نقشی ندارد و ما بر همکاری و مشارکت این ائتلاف با کشورهای خاورمیانه تاکید داریم.

وی گفت: ناتو در خاورمیانه حضور دارد و کشورهای شورای همکاری نیز شرکای ما هستند و در سفر خود به ریاض موضوعات گوناگونی نظیر مقابله با تروریسم و ​​رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران را که نگرانی بزرگی برای ناتو و همچنین بسیاری از کشورهای منطقه به شمار می آید، بررسی کردیم.

دبیرکل ناتو با نگران کننده خواندن اقدامات انصار الله ابراز امیدواری کرد اعضای این سازمان بتوانند همکاری های منطقه ای را گسترش دهند و برای مقابله و رسیدگی به بسیاری از چالش های رایج، مانند تروریسم و ​​امنیت دریایی اقدام کنند.

وی همچنین از میزان تلفات و ویرانی ها در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و درباره پیامدهای منطقه ای و بین المللی این تشدید بی سابقه درگیری ها هشدار داد و گفت: همه متحدان ناتو خواستار اتش بس شده اند و من از تلاش های متحدان برای تسهیل مذاکرات، تلاش های اتش بس و همچنین تلاش برای پایان دادن به این درگیریها به شیوه سیاسی حمایت می کنم.

وی در ادامه با متهم کردن ایران به حمایت از روسیه در جنگ اوکراین و دادن پهپادهای شاهد به مسکو تصریح کرد ناتو در نشست سران خود در واشنگتن درباره تأثیر حمایتهای ایران، کره شمالی و چین از روسیه در جنگی که علیه اوکراین به راه انداخته است، بحث کردند. ایران تعداد زیادی پهپاد شاهد را تحویل روسیه داده است که رنج و آسیب زیادی را به اوکراین وارد کرده است و به روسیه در مدیریت این جنگ غیرقانونی کمک کرده است.

وی هشدار داد که هرگونه تحویل احتمالی موشک های بالستیک ایران به روسیه از نظر تشدید جنگ در اوکراین بسیار خطرناک خواهد بود ضمن آنکه متحدان ناتو برای سالها تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به خاطر فعالیت های بی ثبات کننده اش در منطقه اعمال کرده اند و البته این تحریم ها برنامه هسته ای ایران و همچنین برنامه موشکی آن را هدف قرار می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا