سیاسی

راه‌اندازی سیستم آسیکودا در گذرگاه‌های مرزی عراق

بندر ام قصر، گذرگاه مرزی صفوان در مرز با کویت، گذرگاه مرزی تربیل با اردن، گذرگاه مرزی عرعر باعربستان از جمله مراکزی است که به سیستم آسیکودا مجهز شده‌اند.

میدل ایست نیوز: اداره کل گمرک عراق با تشریح مهمترین محتویات همکاری خود با سازمان«آنکتاد» وابسته به سازمان ملل، بنادر و مراکزی را که مشمول اجرای سامانه آسیکودا  است مشخص و اعلام کرد.

آسیکودا سیستم کامپیوتری تصفیه اموال گمرکی و آمارگیری است که از سوی سازمان تجارت برای کشورهای جهان به ویژه کشورهای رو به توسعه پیشنهاد شده و مجموعه‌ای از برنامه‌های رایانه‌ای است که عملیات گمرکی اعم از واردات، صادرات، ترانزیت و غیره را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، حسن العقیلی رئیس اداره کل گمرک عراق اعلام کرد: این اداره کل اجرای سیستم آسیکودا را در گذرگاه‌های موجب افزایش درآمدها دانست که با هدایت مستقیم نخست وزیر عراق به اجرا درآمد.

وی افزود: بندر ام قصر ، گذرگاه مرزی صفوان در مرز با کویت، گذرگاه مرزی تربیل با اردن ، گذرگاه مرزی عرعر با عربستان از جمله مراکزی است که به این سیستم مجهز شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این اپلیکیشن در 9 مرکز گمرکی که کاملاً خودکار شده اند در حال انجام است و در ستاد کل گمرک یک مرکز عملیاتی به شکل مستقیم بر امور گمرکی نظارت و سیستم را به طور کامل و مطابق با فناوری های مدرن کنترل می کند.

العقیلی در مورد همکاری با سازمان ملل توضیح داد: ما با UNCTAD که وابسته به سازمان ملل است، قراردادی داریم و هدف آن اتوماسیون کار گمرکی در همه بنادر است با هر طرف، از جمله بخش خصوصی، این قرارداد 7 سال طول می کشد و ما آن را در نوامبر 2021 آغاز کردیم.

وی  خاطرنشان کرد: این سیستم در 107 کشور از جمله کشورهای همسایه عراق اعمال می‌شود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا