خبر اولسیاسی

تاکید السودانی بر حمایت از تولیدات صنایع نظامی عراق

نخست وزیر عراق با تاکید بر حمایت از تولیدات صنایع نظامی عراق، از نمایندگان پارلمان درخواست کرد نقش نظارتی خود را ایفا و با هرگونه قرارداد واردات اسلحه برخورد کنند.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق چهار کارخانه وابسته به سازمان صنایع نظامی این کشور را افتتاح کرد و به وزارتخانه‌های امنیتی دستور داد تا از محصولات این سازمان حمایت و در کمیته‌های عقد قراردادهای تسلیحاتی نیز بازنگری کنند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، شماری از کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی و آزمایشگاه‌های توانبخشی را در شرکت صنایع نظامی عمومی این کشور واقع در مجتمع صنعتی وابسته به اداره صنایع نظامی در جنوب بغداد افتتاح کرد و در جریان سیر پیشرفت کار و تولید در سایر کارخانه‌های نظامی قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، محمد شیاع السودانی در این دیدار کارخانه‌های تولید مهمات سبک، آزمایشگاه‌های تست کیفی و میدان‌های تیراندازی، خط تولید مهمات سبک، کارخانه ساخت خمپاره، کارگاه‌های قالب‌سازی فورج گرم و تزریق آلومینیوم و همچنین کارخانه فرو آلیاژ و فلزات را در شرکت صنایع نظامی عمومی افتتاح کرد.

السودانی در جریان بازدید خود از سازمان صنایع نظامی همچنین فاز اول کارگاه بازسازی و نگهداری ترانسفورماتورهای قدرتی توزیع برق، مقرر کرد این کارخانه با توجه به ظرفیت تولید سالانه با وزارت نیرو قرارداد ببندد.

نخست وزیر عراق عملیات اجرایی پروژه‌های کارخانه کپسول‌سازی مهمات سبک و کارخانه تولید قایق‌های نظامی و غیرنظامی را کلید زد و در جریان کارهای اجرایی پروژه تولید مهمات نیمه سنگین، تولید روغن و کارخانه تولید خودروهای برقی در شرکت صنایع نظامی و پیشرفت‌های کارخانه جنگ‌افزارهای سبک (ناتو) نیز قرار گرفت.

نخست وزیر عراق در جریان این بازدید میدانی خود تاکید کرد: سازمان صنایع نظامی گام‌های اساسی خود را به سمت صنعت نظامی دفاعی با تلاش فرزندان عراق و تجربیات مشهود آنها آغاز کرده است.

السودانی با تمجید از روند کارها تاکید کرد ما با محصولاتی منطبق بر استانداردها، تست‌ها و قابلیت‌های لازم با  بهره‌گیری از جدیدترین خطوط تولید روبه‌رو بوده و شاهد عزم و ظرفیت و آمادگی بالای کارگران شرکت صنایع نظامی هستیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه عراق امروز در حال ایجاد یک صنعت نظامی با هدف اطمینان خاطر دادن به حاکمیت به منظور تامین نیازهای خدمات امنیتی است، تصریح کرد: حضور گروه‌ها و باندهای تروریستی در عراق پایان یافته است، اما چالش‌ها، چه در سلول‌های خفته در ضمن ایدئولوژی افراطی‌گری و چه در چالش‌های امنیتی در مرز عراق، همچنان به قوت خود باقی است.

نخست وزیر عراق در سخنان خود تاکید کرد: منطقه شاهد تغییر و تحولات گوناگون و رشد فزاینده و بی‌سابقه توانمندی تسلیحاتی حتی در سطح بین المللی بوده است و در نتیجه ما باید چشم‌انداز، برنامه‌ریزی و صنعت نظامی داشته باشیم تا بتوانیم امنیت، حاکمیت و وحدت عراق را تامین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما قانون شفاف درباره حمایت مستمر از صنایع نظامی داریم و از طریق تصمیمات کابینه که تخصیص‌های مالی را تایید یا تامین مواد اولیه را تضمین می کند، از این صنایع حمایت می‌کنیم.

نخست وزیر عراق بر اجرای واقعی مصوبات هیات وزیران در خصوص تامین مواد اولیه برای شرکت‌های نظامی تولیدی تاکید کرد و گفت: محصولات صنایع نظامی بر اساس قوانین به وزارتخانه‌های امنیتی عرضه می‌شود و هیچ نهاد امنیتی برای اولویت ندادن به صنایع داخلی و تامین نکردن نیاز خود از محصولات سازمان صنایع نظامی توجیهی نخواهد داشت.

وی از نمایندگان پارلمان عراق نیز درخواست کرد نقش نظارتی خود را ایفا کنند و با هرگونه قرارداد واردات اسلحه برخورد و ممیزی کنند و در این زمینه مطالبه‌گر باشند.

السودانی با اشاره به اینکه وزارت کشور عراق مسیری طولانی را در انعقاد قرارداد با سازمان صنایع نظامی طی کرده است، گفت: ما به سایر نهادهای امنیتی هم دستور دادیم که از تصمیم هیات وزیران تبعیت کنند و این موضوع مشمول اجتهاد و اظهار نظرهای مقامات امنیتی نخواهد شد زیرا حمایت از صنایع نظامی با تعهد نهادهای دولتی برای دریافت محصولات آغاز خواهد شد.

السودانی در پایان نسبت به وضعیت صنایع نظامی عراق ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: شورای وزیران به حمایت خود از سازمان صنایع نظامی ادامه خواهد داد.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا