خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

رویارویی فرسایشی میان تل‌آویو و حزب‌‎‌الله؛ آیا جنگ فراگیر رخ خواهد داد؟

رویارویی نظامی فرسایشی میان تل‌آویو و حزب‌الله روز به روز گسترده‌تر می‌شود که این امر سبب بروز هراس از شعله‌ور شدن آتش جنگ گسترده همزمان با جنگ ویران‌گری شده که تل آویو از 10 ماه پیش علیه نوار غزه به راه انداخته است.

میدل ایست نیوز: رویارویی نظامی فرسایشی میان تل‌آویو و حزب الله روز به روز گسترده‌تر می‌شود که این امر سبب بروز هراس از شعله‌ور شدن آتش جنگ گسترده همزمان با جنگ ویران‌گری شده که تل آویو از 10 ماه (اکتبر 2023) پیش علیه نوار غزه به راه انداخته است.

به گزارش آناتولی، اسرائیل میدان رویارویی خود با حزب الله را گسترش داده و با عبور از بمباران روستاهای مرزی لبنان به عملیات ترور روی آورده است به طوری که شماری از فرماندهان حزب الله در این حملات به شهادت رسیده‌اند، اسرائیل، با عبور از مرزهای لبنان به همسایه آن، سوریه، نزاع و درگیری را وارد مرحله جدیدی کرده است.

هرتسی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه پیش گفت که ما وارد نبرد سختی در شمال (با حزب الله) شده‌ایم و برای مرحله آینده در لبنان آماده بوده و همچنان برای آن آماده می‌شویم.

روز چهارشنبه گذشته هم حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفت که این حزب همچنان به نبرد خود تا توقف جنگ علیه غزه ادامه خواهد داد.

دبیرکل حزب الله افزود که اهداف این نبرد، روز به روز محقق می‌شود و اسرائیل به سبب آنکه ارتش آن دچار ضعف و فرسایش در تمام زمینه‌ها شده، به این مساله اعتراف کرده است.

از هشتم اکتبر گذشته، گروه‌های لبنانی و فلسطینی در لبنان که مهم‌ترین آنها حزب الله است، وارد درگیری روزانه با ارتش اسرائیل از طریق خط آبی حائل (میان لبنان و فلسطین اشغالی) شده‌اند.

این گروه‌ها، شرط توقف حملات خود را پایان جنگی دانسته‌اند که اسرائیل با حمایت امریکا علیه غزه به راه انداخته و تاکنون بیش از 128 هزار شهید و زخمی و بیش از 10 هزار مفقود به جا گذاشته و سبب ویرانی گسترده و گرسنگی و قحطی مرگبار شده است.

اسرائیل به مرحله دیگری از عملیات نظامی خود در جنوب لبنان منتقل شده به طوری که حملات هوایی خود را بر روی خط دوم منطقه مرزی به عمق بین 7 و 10 کیلومتری متمرکز کرده است. این در حالی است که در مرحله قبلی، حملات هوایی تنها بر شهرک‌های همجوار مرزهای جنوبی لبنان متمرکز بود.

نگرانی‌ها در لبنان از احتمال برجا گذاشته شدن قربانیان بیشتر در صورتی که اسرائیل تهدید خود مبنی بر عملیات نظامی گسترده را عملی کند، افزایش یافته است.

وزارت بهداشت لبنان، از شهادت 466 نفر از هشتم اکتبر تا نهم جولای و زخمی شدن 1904 نفر دیگر خبر داده است، در حالی که آمار آوارگان به 96 هزار و 829 نفر رسیده است.

تشدید تنش کنونی بر اساس ارزیابی دو کارشناس قابل پیش‌بینی بود. این دو کارشناس در گفت‌وگو با آناتولی احتمال دادند که این درگیری بدون آنکه به سطح جنگ گسترده و فراگیر منجر شود، ادامه یابد. یکی از این دو تحلیلگر ابراز عقیده کرد که حزب الله خواهان جنگ نیست، و تحلیلگر دیگر گفت که اسرائیل تمایل به این جنگ دارد، ولی قادر نیست مسئولیت و پیامدهای آن را برعهده بگیرد.

اسرائیل حملات خود را گسترش می‌دهد

«ناجی ملاعب» سرتیپ بازنشسته و کارشناس مسائل استراتژیک و نظامی ابراز عقیده کرد که حزب الله، ادامه رویارویی خود در جنوب لبنان را به آتش بس در نوار غزه مرتبط کرده است، ولی اسرائیل این دو جبهه را از هم جدا کرده و البته فرماندهی ویژه‌ای برای جبهه لبنان دارد.

وی افزود تشدید تنش اخیر از سوی حزب الله نبود، بلکه اسرائیل به آن دست زده است، زیرا حزب الله همچنان به همان اصل خود پایبند است مبنی بر اینکه: اگر اسرائیل درگیری را گسترش داد، ما هم گسترش خواهیم داد. ما مشاهده کردیم که حزب الله، جبهه جولان اشغالی سوریه را به شکل قدرتمندی فعال کرده است.

ملاعب ادامه داد که حزب الله توانسته است پایگاه‌های نظامی اسرائیل را در جولان هدف قرار دهد که این اقدامات طی دو هفته اخیر تا امروز ادامه داشته و اسرائیل هم دامنه حملات خود را گسترش داده و حزب الله هم با این حملات مقابله می‌کند.

این کارشناس ابراز عقیده کرد که اسرائیل بر اساس این استراتژی عمل می‌کند مبنی بر اینکه وقتی می‌بینی دشمنت ضعیف می‌شود، بر شدت حملاتت بیفزای؛ یعنی منتظر باش که اسرائیل ضعیف شود و آنگاه حملاتت را علیه آن تشدید کن.

احتمال وقوع جنگ گسترده بعید است

این کارشناس مسائل استراتژیک و نظامی پیش‌بینی کرد که فشارها بر حزب‌الله از سوی اسرائیل پیش از سفر قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به ایالات متحده و سخنرانی وی در کنگره افزایش یابد.

وی در عین حال ابراز عقیده کرد که هیچ حمله یا جنگ گسترده‌ای رخ نخواهد داد، اما درگیری همچنان ادامه خواهد یافت، زیرا اسرائیل به دنبال تضعیف توانمندی‌های حماس و حزب الله است.

ملاعب تصریح کرد که تمایل جامعه نازیستی اسرائیلی برای گرفتن انتقام، هیچ یک از اهدافشان را محقق نکرده است، زیرا حماس همچنان پابرجاست و اسرائیل همچنان در برابر افکار عمومی جهانی بازنده است، زیرا به نسل‌کشی دست می‌زند.

احتمال ملتهب شدن اوضاع

«سرتیپ بازنشسته «هشام جابر» رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه بر اين باور است كه سطح رویارویی میان اسرائیل و حزب الله گسترش خواهد یافت، اما به سطح جنگ فراگیر کشیده نخواهد شد به دو دلیل: اول اینکه حزب الله خواهان گشودن جبهه گسترده نیست و البته به نفعش هم نیست، بلکه اسرائیل خواهان چنین جنگی است، ولی قادر به تحمل مسئولیت و پیامدهای آن نیست.

وی ابراز عقیده کرد که تمام نشانه‌ها و ارزیابی‌ها و پژوهش‌ها می‌گوید که هیچ جنگ فراگیری رخ نخواهد داد، زیرا چنین جنگی گسترده‌تر شده و تمام منطقه را در برخواهد گرفت.

جابر افزود اگر چنین رویارویی رخ داد، آتش یک جنگ منطقه‌ای شعله ور خواهد شد که تا کشورهای عضو شورای همکاری و یمن گسترش خواهد یافت و طرف‌های متعدد از جمله ایران وارد آن خواهند شد، البته هم ایران و هم امریکا خواهان جنگ گسترده نیستند.

این تحلیلگر ابراز عقیده کرد اگر در محاسبات اشتباهی صورت گیرد، ممکن است اوضاع به مرحله انفجار برسد و اگر اسرائیل به عملیات محدودی چه به صورت زمینی یا هوایی یا دریایی دست بزند، به مثابه اعلان جنگ گسترده خواهد بود.

جابر در پایان خاطر نشان کرد اگر جنگ گسترده رخ دهد، حتما عملیات فرسایشی خواهد بود که هیچ طرفی از آن سود نخواهد بود و البته اسرائیل بسیار بیشتر از حزب الله در صورت ادامه این جنگ فرسایشی ضرر خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا