سیاسی

اردوغان از ایجاد پایگاه نظامی در شمال قبرس خبر داد

رئیس جمهور ترکیه از اعلام آمادگی کشورش برای ایجاد پایگاه نظامی دریایی در شمال قبرس خبر داد و تاکید کرد حل مشکلات این منطقه در گرو مذاکرات مستقیم با بخش یونانی‌نشین است.

میدل ایست نیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش آماده است تا در صورت لزوم و نیاز، یک پایگاه نظامی دریایی در شمال قبرس احداث کند.

به گزارش الشرق الاوسط، رجب طیب اردوغان هنگام بازگشت از قبرس طی سخنانی در هواپیما با متهم کردن یونان به تلاش برای ایجاد پایگاه در جزیره قبرس تصریح کرد: اگر نیاز باشد می‌توانیم یک پایگاه و تأسیسات دریایی در شمال بسازیم چرا که ما دریا هم داریم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما در جزیره قبرس در حال ساخت بنای ریاست جمهوری ترکیه در قبرس شمالی و ساختمان پارلمان هستیم. در حالیکه ما به دنبال ایجاد پایگاه سیاسی هستیم، یونانی‌ها در حال ایجاد یک پایگاه نظامی هستند.

اردوغان بار دیگر هرگونه از سرگیری مذاکرات بین المللی درباره آینده قبرس را رد کرد و به مذاکره مستقیم با بخش یونانی‌نشین قبرس تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: صادقانه بگویم، ما معتقدیم بدون تعیین معادله‌ای که دو طرف را شانه به شانه ملزم به نشستن روی یک میز مذاکره کند، نمی‌توان روند جدیدی برای آغاز گفت‌وگوها متصور بود.

اردوغان با اشاره به حضور مخالفان دولت به نمایندگی از «اوزگور اوزیل» رئیس حزب جمهوری خلق در بخش ترک‌نشین قبرس خطاب به آنان تاکید کرد: من برای به تصویر کشیدن وحدتی که دولت و اپوزیسیون از خود نشان داد، ارزش قائلم. شما نشان دادید که مسئله قبرس فقط مسئله دولت نیست، بلکه مسئله 85 میلیون نفر یعنی مساله مرتبط با تمامی جمعیت ترکیه است.

گفتنی است اردوغان روز شنبه از بخش شمالی قبرس بازدید کرد جایی که در سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری قبرس شمالی گذاشت و این در حالی است که این منطقه به جز ترکیه توسط سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر جهان به جهان رسمیت شناخته نشده است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا