اجتماعیخبر اول

پیامدهای افزایش دما در عراق؛ از تشدید آلودگی تا خطر شیوع بیماری‌های واگیردار

عراق در فهرست گرم‌ترین مناطق جهان در تابستان جاری قرار دارد و کارشناسان بار دیگر هشدارهای خود را درباره افزایش میزان آلودگی در این کشور در پی افزایش دمای هوا در تابستان جاری تکرار کردند.

میدل ایست نیوز: کارشناسان بار دیگر هشدارهای خود را درباره افزایش میزان آلودگی در عراق در پی افزایش دمای هوا در تابستان جاری تکرار کردند که خطرات بزرگی برای جمعیت و محیط زیست به همراه دارد، بر اساس پژوهشی که شرکت «آی کیو ایر» سوئیس در خصوص تصفیه هوا آماده کرده است، عراق در رتبه دوم فهرست آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال 2023 قرار دارد به طوری که میزان آلودگی در عراق، 80.1 میکروگرم در هر متر مکعب را ثبت کرده است.

«حسین صالح» کارشناس هواشناسی به العربی الجدید گفته است که عراق در فهرست گرم‌ترین مناطق جهان در تابستان جاری قرار دارد و مناطق جنوبی از ژوئن گذشته شاهد گرمای شدیدی بوده است و پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در ماه‌های جولای و آگوست یک رکورد از خود به جا گذارد.

دولت عراق در ژوئن گذشته تصمیم گرفت با هدف آسایش کارکنان و صرفه‌جویی در مصرف برق، ساعات کاری در نهادها و مراکز دولتی را یک ساعت کاهش دهد.

در بیانیه دولت عراق آمده است که آغاز ساعت رسمی کار در مراکز دولتی در تمام استان‌ها به جز بغداد، ساعت هفت صبح بوده و ساعت 13 پایان می‌یابد. دولت عراق، اجازه تعطیل رسمی در روزهایی که دمای هوا به 50 درجه می‌رسد، را به استانداران در استان‌های خود داده است.

«احمد حسن» کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید می‌کند که خطرات افزایش دمای هوا به ویژه برای محیط زیست، بسیار زیاد است، زیرا سبب افزایش میزان آلودگی بنا به دلایل متعدد از جمله افزایش مصرف انرژی از طریق استفاده مستمر از ژنراتورهای برق شخصی که با سوخت کار می‌کند، می‌شود به خاطر اینکه دولت قادر نیست برق مورد نیاز جمعیت را در طول شبانه‌روز تامین کند و این امر سبب افزایش آلودگی در مناطق مسکونی می‌شود.

حسن می‌افزاید که افزایش دمای هوا سبب تشدید آتش‌سوزی‌های که به نوبه خود منجر به افزایش میزان آلودگی هوا و آب می‌شود، همچنانکه دمای بالا منجر به افزایش میانگین تبخیر آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و سدها می‌شود و این امر سبب افزایش آلاینده‌هایی می‌شود که بر کیفیت آب تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که اساسا عراق از کمبود منابع آبی رنج می‌برد.

«عمار الحیالی» متخصص بیماری‌های واگیردار، افزایش دمای هوا و قطع برق و آلودگی محیط زیست از یک سو و شیوع بیماری‌ها از سوی دیگر را به یکدیگر مرتبط می‌داند.

وی تاکید می‌کند این شرایط آب و هوایی، محیط مناسبی را برای تکثیر باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها فراهم می‌کند که به نوبه خود سبب افزایش شیوع بیماری‌ها میان ساکنان می‌شود.

الحیالی می‌گوید که بیماری‌های تابستانی ناشی از افزایش دمای هوا به وضوح در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به چشم می‌خورد که مهم‌ترین آنها بیماری‌های دستگاه تنفسی مثل آسم و برونشیت، علاوه بر استرس حرارتی، آفتاب‌زدگی و افزایش مسمومیت غذایی به سبب فاسد شدن غذاها در نتیجه خرابی یخچال فریزرها یا خاموش شدن آنها به سبب قطع برق برای ساعات طولانی و نیز خطرات انتقال بیماری‌های مرتبط با آلودگی منابع آبی مثل وبا است.

بسیاری از عراقی‌ها از سطح بسیار پایین خدمات دولتی و وضعیت نابه‌سامان زیرساخت‌ها که در طول چند دهه گذشته مورد بی‌توجهی قرار داشته، گلایه‌مند هستند. کاهش مساحت باغات و پارک‌ها و فضاهای سبز در صدر خدمات‌رسانی بسیار ضعیف قرار دارد، که علاوه بر فراهم کردن فضای تنفسی برای ساکنان، سپری برای حفاظت از محیط زیست در برابر افزایش آلودگی و افزایش دمای هوا به شمار می‌رود.

در حالی که بسیاری از کشورها از عملیات جنگل‌کاری حمایت می‌کنند و بخشی از این اقدامات از طریق پویش‌های رسمی انجام می‌شود، در عراق با وجود پدیده بیابان‌زایی و افزایش آن به گونه2ای که تهدیدی برای آینده زیست محیطی است، چنین پویش‌هایی وجود ندارد.

صالح الشمری کارشناس محیط زیست به العربی الجدید می‌گوید که بیابان‌زایی یک چالش زیست محیطی بزرگ به شمار می‌رود که تاثیرات منفی متعددی بر محیط زیست، کشاورزی و جوامع محلی دارد.

الشمری خاطر نشان می‌کند که معضل بیابان‌زایی در عراق به سبب عوامل متعددی تشدید می‌شود که مهم‌ترین آنها، تغییر آب و هوایی، استفاده ناپایدار از اراضی، از بین بردن باغات و درختان، آسیب رساندن به اراضی کشاورزی و پیامدهای جنگ‌ها و نیز وخیم شدن وضعیت منابع آبی است. بیابان‌زایی سهم فراوانی در آلودگی هوا دارد و این آلودگی روزافزون نه تنها بر عراق بلکه بر کشورهای اطراف هم تاثیر می‌گذارد به طوری که توفان‌های گرد و غبار افزایش می‌یابد و از عراق به کشورهای همجوار منتقل می‌شود.

این کارشناس محیط زیست همچنین خواستار همکاری بین المللی برای حمایت از عراق با هدف رسیدن به راه حل‌هایی برای حفظ محیط زیست خود که جزئی از محیط منطقه‌ای و بین المللی است، شد.

وی درباره فجایع زیست محیطی و خطراتی که جمعیت، کشاورزی، آب‌ها، و تولیدات دامی و تنوع زیستی را تهدید می‌کند، هشدار داد و تاکید کرد باید از عراق برای مهار وضعیت زیست محیطی خطرناکی که ساکنان از آن رنج می‌برند، حمایت شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا