اقتصادیخبر اولمقالات

چرا شرکت‌های خودروسازی چین سراغ ترکیه رفته‌اند؟

شرکت‌های چینی از جمله خودروسازانی بوده‌اند که در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد جای پایی در بازار ترکیه بوده‌ و از مزیت‌های رقابتی از جمله فناوری پیشرفته و قیمت‌های رقابتی بهره‌مند شده‌اند.

میدل ایست نیوز: بازار ترکیه پس از تبدیل شدن به مقصدی استراتژیک برای صنعت خوش‌آتیه خودروسازی، برندهای خودروی بیشتری را به خود جذب کرده است.

به گزارش «الجزیره» شرکت‌های چینی از جمله خودروسازانی بوده‌اند که در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد جای پایی در بازار ترکیه بوده‌ و از مزیت‌های رقابتی از جمله فناوری پیشرفته، قیمت‌های رقابتی و مدل‌های متنوعی که نیازهای مصرف‌کنندگان متنوعی را تامین می‌کنند، بهره‌مند شده‌اند.

حضور رو به رشد چین منعکس کننده تحولات پویا در روابط اقتصادی و تجاری پکن و آنکارا است و علاقه فزاینده‌ای را به تأثیرات بالقوه بر بازار داخلی، هم از نظر رقابت و هم از نظر همکاری مشترک در تولید و توسعه نشان می‌دهد.

این تحولات همزمان با فرمان ریاست جمهوری ترکیه در مورد کاهش عوارض گمرکی اضافی بر خودرو‌های وارداتی چینی صورت گرفت که به خودروسازانی که در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند، معافیت از عوارض گمرکی ارائه می‌دهد.

فرمان ریاست جمهوری ترکیه در حالی صادر شد که ایالات متحده در ۱۴ مه، تعرفه‌های خودرو‌های الکتریکی وارداتی از چین را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داد. اتحادیه اروپا هم در پی برداشتن گام مشابهی برای حمایت از تولیدکنندگان محلی خودرو‌های الکتریکی است.

روزنامه دیلی صباح ترکیه خاطرنشان می‌کند که ترکیه مدت هاست که در تلاش است تا خودروسازان را به این کشور جذب کند و به ویژه شرکت‌های چینی را در رادار خود قرار داده که اکنون نتیجه داده است.

در دسامبر سال گذشته، پکن شاهد مذاکراتی بین محمد فاتح کاگر، وزیر صنعت و فناوری ترکیه و تعدادی از مدیران چند خودروساز چینی بود که طی آن از شرکت‌های چینی خواست تا در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند.

ورود شرکت‌های جدید

در نشانه‌ای از حضور فزاینده چین، BYD چین توافقنامه‌ای را با وزارت صنعت و فناوری ترکیه برای ساخت یک کارخانه میلیارد دلاری امضا کرد، در حالی که خودروساز چینی SWM نیز برنامه‌های سرمایه‌گذاری دارد.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «حریت»، BYD  قصد دارد کارخانه‌ای با ظرفیت تولید 150 هزار دستگاه خودرو در سال را علاوه بر یک مرکز پژوهش و توسعه با سرمایه‌گذاری کل یک میلیارد دلار راه‌اندازی کند و انتظار می‌رود این شرکت تولید واقعی خود را در پایان سال ۲۰۲۶ آغاز کند و 5 هزار شغل مستقیم ایجاد کند.

مراسم امضای این قرارداد در کاخ دولما باغچه استانبول با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و وزیر صنعت و فناوری و وانگ کوانفو، رئیس و مدیرعامل BYD برگزار شد.

کاگر در بیانیه‌ای گفت: «این سرمایه‌گذاری در تولید نسل جدید خودرو‌های با ارزش افزوده داخلی بالا، صنعت خودروسازی ما را تقویت می‌کند».

ترکیه، سومین خودروساز بزرگ اروپا، تغییر به سمت خودرو‌های الکتریکی سازگار با محیط زیست نسل بعدی را به عنوان یک هدف اولویت‌دار در بخش خودرو تعریف کرده است.

یحیی السید عمر، پژوهشگر اقتصاد و مدیریت بازرگانی، معتقد است که حضور چین در بازار ترکیه در راستای جهت‌گیری اقتصادی پکن است تا حضور آن را در چندین منطقه حیاتی جهان تقویت کند، به ویژه که ترکیه دارای موقعیت استراتژیک متمایز است که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند.

السید عمر چندین عامل را برشمرد که ترکیه را به مقصدی برای شرکت‌های خودروسازی چینی تبدیل می‌کند و اصلی‌ترین این عوامل عبارتند از:

موقعیت جغرافیایی ترکیه و نزدیک به اروپا که هزینه‌های حمل و نقل را در مقایسه با هزینه‌های بالای حمل و نقل از چین کاهش می‌دهد.

استفاده از روابط تجاری گسترده ترکیه با بسیاری از کشورها به ویژه اروپا،  به خصوص که دو طرف از سال ۱۹۹۵ توافقنامه جابه‌جایی آزاد کالا به ویژه خودرو را امضا کرده‌اند.

دور زدن محدودیت‌های اروپا برای واردات خودرو از چین، تولیدات کارخانه‌های چینی در ترکیه به عنوان محصولات ترکیه تلقی می‌شود و در نتیجه از موانع اروپایی، به ویژه عوارض گمرکی عبور می‌کند.

جلال بکار، اقتصاددان و کارشناس سرمایه‌گذاری ترکیه می‌گوید ترکیه زیرساخت‌هایی برای صنایع، از مواد اولیه گرفته تا نیروی کار ماهر دارد که برای تولید در بازار خودرو دستمزد معقولی دریافت می‌کند.

بکار نیز با السید عمر در مورد بهره‌مندی شرکت‌های چینی از توافقات ترکیه با اتحادیه اروپا در مورد صادرات خودرو و دور زدن قوانین اتحادیه اروپا در مورد مالیات و محدودیت‌های خودرو‌های برقی چینی هم‌نظر است.

به گفته بکار شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته و پیچیده چینی در زمینه تولید خودرو‌های الکتریکی و انتقال برخی از تخصص‌ها به ترک‌هایی که در کارخانه‌های خودرو‌های الکتریکی در ترکیه کار می‌کنند، به حمایت از صنعت ترکیه کمک خواهند کرد.

وسایل نقلیه الکتریکی

طی چهار سال گذشته، بازار ترکیه شاهد افزایش قابل توجهی در ورود برندهای خودرو‌های الکتریکی چینی بوده است که توجه روزافزون مصرف کنندگان ترکیه را به خود جلب کرده است.

ناظران این علاقه روزافزون را به جذابیت خودرو‌های چینی با کیفیت بالا، کارایی بالا و مقرون به صرفه، همراه با ارائه خدمات جامع و ویژگی‌های کم مصرف نسبت می‌دهند.

شینهوا در ۱۱ مارس گزارش داد که از زمان معرفی برند MG در ترکیه در سال ۲۰۲۱، تعداد زیادی از برندهای چینی دیگر به سرعت از آن پیروی کرده‌اند و تا فوریه 2024 تعداد کل این برندها به ۱۲ رسیده است.

بر اساس گزارش انجمن فروشندگان خودرو، نسبت توجه به برند MG چین در سال گذشته به ۷۹ درصد افزایش یافت و عنوان «سریع‌ترین برند در حال رشد» را در ترکیه برای آن به ارمغان آورد.

خودروهای BYD Atto 3 و MG 4 دو مدل خودروی الکتریکی چینی، در فوریه رتبه‌های سوم و چهارم را در فهرست پرفروش‌ترین خودرو‌های الکتریکی ترکیه به خود اختصاص دادند.

شینهوا به نقل از سمیح ایریوکسلدی، کارشناس صنعت خودرو، گفت: «جذابیت خودرو‌های چینی و علاقه روزافزون مصرف‌کنندگان ترکیه به آن‌ها به دلیل نسبت قیمت به عملکرد است».

بر اساس انتظارات خودروسازان، سهم برندهای چینی در بازار ترکیه که در سال ۲۰۲۳ از 4 و نیم درصد فراتر رفت، احتمالاً امسال به ۱۰ درصد خواهد رسید.

برندهای بین‌المللی

جذابیت صنعتی ترکیه به خودرو‌های الکتریکی چینی محدود نمی‌شود، بلکه شامل بسیاری از کارخانه‌های بین‌المللی باستانی مانند فورد آمریکایی و فیات ایتالیایی، تویوتای ژاپنی، هیوندای کره‌ای، رنو فرانسوی، مرسدس بنز آلمانی و غیره می‌شود.

پایگاه سرمایه‌گذاری ترکیه خاطرنشان می‌کند که ترکیه بیش از ۲۵۰ تامین‌کننده جهانی خودرو را در خود جای داده که از این کشور به عنوان پایگاه تولید استفاده می‌کنند که ۳۰ مورد از آن‌ها در بین ۱۰۰ تامین کننده برتر جهانی قرار دارند.

ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون خودرو به بازارهای بین‌المللی صادر کرد و علاوه بر این پس از بریتانیا در همان سال به دومین صادر کننده بزرگ خودرو به بازارهای اروپا تبدیل شد.

در مورد تأثیر ورود شرکت‌های چینی به ترکیه بر رقابت با سایر شرکت‌های جهانی موجود، السید عمر معتقد است که رقابت یک عامل مثبت در بازار است، نه یک عامل منفی.

او می‌افزاید که رقابت در بازار خودرو‌های ترکیه برای خودرو‌های BYD نسبتاً کم است، زیرا آن‌ها خودرو‌های الکتریکی هستند و رقابت آن‌ها با خودرو‌های بنزینی را کاهش می‌دهند.

با توجه به اثرات آینده حضور چین در بازار خودرو در ترکیه، السید عمر معتقد است که این امر احتمالاً به تحریک سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور کمک می‌کند و علاقه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به بازار ترکیه را افزایش می‌دهد.

وی پیش‌بینی می‌کند که این وضعیت این ایده را تقویت کند که ترکیه به یک مرکز زنجیره تامین منطقه‌ای تبدیل خواهد شد، به ویژه با توجه به روند کنار گذاشتن زنجیره‌های تامین جهانی و رفتن به سمت زنجیره‌های منطقه‌ای.

بکار معتقد است که رشد کارخانه‌های چینی در ترکیه باعث تحریک تولید خودرو‌های الکتریکی برای برندهایی مانند فورد، مرسدس بنز و غیره می‌شود که افق‌های سرمایه‌گذاری جهانی را باز می‌کنند و موضوع به سرمایه‌گذاری‌های چینی منحصر نخواهد ماند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا