اجتماعیسیاسی

حضور 3 هزار ایرانی در زندان‌های ترکیه

یک مقام در وزارت خارجه ایران، از حضور 3 هزار ایرانی در زندان‌های ترکیه خبر داد.

میدل ایست نیوز: علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران، امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته یک میلیون و 660 هزار روادید برای اتباع خارجی که قصد سفر به ایران داشتند صادر کردیم.

به گزارش فارس، بیکدلی امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ایران در 103 کشور جهان نمایندگی (سفارتخانه و سرکنسولگری) دارد، گفت: ما به عنوان بخشی از دیپلماسی کشور هستیم که با استفاده از ابراز کنسولی در روابط با کشور‌ها تاثیرگذاریم.

وی بیان کرد: در سال 1402 شمسی، براساس آخرین آمار، ما در حوزه صدور یا تجدید گذرنامه ایرانیان خارج از کشور به حدود 200 هزار گذرنامه در نمایندگی‌های ایران رسیدیم.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره امور زندانیان خارج از کشور ایران گفت: یک اداره تخصصی با 23 دیپلمات و روزانه برای رسیدگی به امور ایرانیان مطالبه داریم، فارغ از اینکه آن زندانی چه کسی هست و بر چه اساسی بازداشت شده است.

بیکدلی افزود: در مورد محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام و در مرکز ملاقات‌های متعددی با خانواده وی داشتم سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امورش در دست پیگیری است و دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت وی داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان رفت و وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی وی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره زندانیان ایرانی در عربستان و وضعیت محمد خزائی گفت: الان در عربستان دو نفر حاجی زندانی داریم یک نفر در خصوص جرائم عمومی و یک نفر به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای (محمد خزائی) بازداشت شده که من با مادر، عمو، داماد و اقوام وی ملاقات‌هایی داشتم و بقیه اعضای بخش ذیربط هم ملاقات‌هایی داشتند و پنج یادداشت برای وی زدیم. دیروز مدیرکل کنسولی وزارت خارجه ایران با سفیر عربستان ملاقات کرد و امیدورایم بزودی به کشور برگردد.

این مقام ایرانی در پاسخ به سوال دیگر گفت که 700 نفر زندانی در خارج از کشور غیر از ترکیه داریم. با بیشتر از 53 کشور جهان موافقتنامه انتقال محکومان داریم. اما در ترکیه تعداد زندانیان ما آمارش حدود سه هزار نفر است و به دلیل لغو روادید و سفر‌های بسیار زیاد به این کشور مشکلاتی دارند و بخشی از این مشکلات ناشی از عدم اطلاع از قوانین آن کشورهاست.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا