خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

رابطه ترامپ و کشورهای عضو شورای همکاری در صورت بازگشت او به قدرت

کارشناسان و تحلیلگران اجماع نظر دارند که در صورت بازگشت ترامپ به قدرت در سال 2024، این مساله تاثیر بسزایی بر خاورمیانه به ویژه بر کشورهای عضو شورای همکاری خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: جهان و کشورهای عضو شورای همکاری به طور خاص، انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود را دنبال می کنند.

به گزارش الخلیج آنلاین، بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به قدرت قطعا سیاست خارجی امریکا را به خصوص با توجه به تغییر و تحول در جهان و منطقه طی سال‌های ریاست جمهوری جو بایدن، زیر و رو خواهد کرد.

کارشناسان و تحلیلگران اجماع نظر دارند که در صورت بازگشت ترامپ به قدرت در سال 2024، این مساله تاثیر بسزایی بر خاورمیانه به خصوص بر کشورهای عضو شورای همکاری خواهد داشت و این امر، پرسش‌هایی را درباره نگاه کشورهای عضو شورای همکاری به خصوص عربستان به این سناریوی احتمالی ایجاد می‌کند.

ترامپ و نگرانی‌ها

تلاش برای ترور دونالد ترامپ، شانس او برای بازگشت به کاخ سفید را افزایش داده است و با این احتمال، نگرانی برخی از کشورهای منطقه نیز برانگیخته شده است، چرا که از سیاست‌های او و تمایلش برای جمع‌آوری مال و اموال و عقد قرارداد و کسب میلیاردها دلار چه به نفع اقتصاد امریکا یا به نفع منافع و پروژه‌های شخصی خود می‌هراسند.

هنوز زود است بگوییم ترامپ پیروز خواهد شد به ویژه با توجه به اینکه هنوز حدود 4 ماه به انتخابات مانده است، اما اگر سردرگمی‌ها در نامزدهای جمهوری خواه باقی بماند، شانس ترامپ زیاد خواهد بود و چه بسا تلاش برای ترور ترامپ، مسیر را برای بازگشت او به کاخ سفید هموار کرده باشد.

سناریوهای مختلفی مطرح شده که ممکن است ترامپ در صورت رسیدن به قدرت آنها را اجرایی کند و از جمله آن روی آوردن به قراردادهای دفاعی با کشورهای عضو شورای همکاری برای کسب اموال بیشتر است.

ترامپ و کشورهای عضو شورای همکاری

در طول حدود 8 سال، روابط امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری، نقاط عطف و تحولاتی را پشت سر گذاشته که مساله مهم در آن رئیس جمهور امریکا و سیاست‌های او در قبال کشورهای عضو شورای همکاری است و بین حضور ترامپ و بایدن در قدرت، روابط امریکا و شورای همکاری براساس منافع اقتصادی و سیاسی که از دو طرف حمایت می‌کرد، شکل گرفت.

در اواخر سال جاری، ممکن است روابط دو طرف، فصل دیگری را با انتخاب رئیس جمهور جدید تجربه کند و در این میان احتمالاتی برای به قدرت رسیدن ترامپ وجود دارد.

در طول سال‌هایی که ترامپ و بایدن بر سر قدرت بودند، نفت، روابط تجاری و نظامی، محورهای مهمی بود که روابط میان امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری را شکل داد.

ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود تلاش کرد ائتلافی از کشورهای عضو شورای همکاری علیه ایران ایجاد کند و روابط سیاسی و اقتصادی آنها با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کند و قدس اشغالی را نیز به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.

انتظار می‌رود در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، فشار برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی به ویژه از سوی عربستان را ادامه دهد.

با وجود اتفاق نظر دولت‌های پیشین امریکا با طرح عربی برای حل درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی، اما جانبداری امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، روابط دو طرف را در آزمونی سخت قرار داد.

پیش از این نیز روابط امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری دچار بحران‌های اعتماد شده بود از کاهش نیروهای امریکایی در منطقه و روابط با ایران، تا خروج از افغانستان در سال 2021.

این در حالی است که تشدید رقابت‌ها میان امریکا و چین، پیچیدگی بیشتری بر منطقه خاورمیانه تحمیل می‌کند.

در سایه ریاست جمهوری ترامپ، ممکن است درگیری میان چین و امریکا افزایش یابد و خطوط گسل جدیدی ایجاد کند و درگیری‌های احتمالی به وجود آورد.

ترامپ هر نیت و هدفی در صورت به قدرت رسیدن داشته باشد، همه در خاورمیانه نسبت به چگونگی اجرای این نیت‌ها و اهداف نگران هستند.

نگاه ترامپ تغییر نخواهد کرد

در این رابطه، سیف مثنی، پژوهشگر در حوزه امریکا گفت که نگاه ترامپ به کشورهای عضو شورای همکاری به ویژه با توجه به رشد اقتصادی این کشورها و همچنین موقعیت جغرافیایی یا منطقه‌ای از لحاظ مالی یا نقش میانجیگری، تغییر نخواهد کرد.

وی افزود که اما از لحاظ سیاسی شاید، بازتاب آن از طریق برخورد با پرونده ایران پس از عادی‌سازی روابط با عربستان باشد.

این پژوهشگر حوزه امریکا در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین اشاره کرد که این پروژه آزمون حقیقی برای سیاست ترامپ در کاهش تنش با ایران یا کاهش درگیری‌های رسانه‌ای پس از شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی و خروج امریکا از توافق هسته‌ای و تحریم ایران است و در صورت بازگشت ترامپ این احتمال وجود دارد.

در رابطه با روابط کشورهای عضو شورای همکاری با چین و روسیه، مثنی گفت که ترامپ همواره در سخنرانی‌های خود گفته که اگر رئیس جمهور عاقلی وجود داشته باشد، این دو کشور خطری برای امریکا نخواهند داشت و همواره تهدید به خروج از ناتو کرده است.

وی افزود که در دوره ترامپ، او حمایت را کاهش داد و از کشورهای غربی تقاضای پول کرد چرا که ذهنیت مالی و اقتصادی ترامپ، او را یک پلیس در خاورمیانه و حتی در خاور نزدیک قرار نمی‌دهد بلکه او را به یک مذاکره‌کننده تبدیل می‌کند.

در رابطه با قضیه فلسطین نیز، مثنی معتقد است که نظر ترامپ تغییر نخواهد کرد چرا که او به رژیم صهیونیستی از طریق انتقال کنسولگری امریکا به قدس و عادی‌سازی کشورهای عربی، مشروعیت داد.

تاثیر اقتصادی

کارشناسان پیش‌بینی کردند که پیروزی ترامپ در انتخابات از چند جهت بر بازارهای شورای همکاری تاثیر بگذارد.

ترامپ بر تقویت تولید انرژی در کشور و ساماندهی صنعت نفت و گاز و تشویق صادرات گاز طبیعی مایع در جهان تمرکز می‌کند و این مساله بازار انرژی امریکا را تقویت خواهد کرد و این امر بر اقتصادهای کشورهای عضو شورای همکاری که متکی به نفت است، بازتاب خواهد داشت.

اقتصاددانان می‌گویند که سیاست‌های تجاری ترامپ به ویژه با چین، ممکن است بر پویایی تجارت جهانی و تقاضای نفت تاثیر بگذارد.

کاهش رشد اقتصاد چین در پی تنش‌های تجاری، منجر به کاهش تقاضای صادرات نفت از سوی کشورهای عضو شورای همکاری می‌شود و این امر بر قیمت‌های نفت و اقتصاد این 6 کشور تاثیر می‌گذارد.

کشورهای عضو شورای همکاری و امریکا، روابط اقتصادی متوازنی در دوره ریاست جمهوری ترامپ داشتند و این روابط تا زمان انتشار ویروس کرونا ادامه داشت.

با روی کار آمدن بایدن، ارزش صادرات و واردات امریکا از کشورهای عضو شورای همکاری به سطوح پیش از کرونا بازنگشت.

سوخت، روغن‌های معدنی، آلومنیوم و فرآورده‌های آن، طلا و کودهای شیمیایی از بارزترین صادرات کشورهای عضو شورای همکاری به بازارهای امریکا است و این کشورها نیز، تجهیزات، خودرو، هواپیما، ماشین آلات، محصولات دارویی و سلاح از امریکا وارد می‌کنند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا