خبر اولسیاسی

بیانیه مشترک وزارت دفاع عراق و امریکا درباره مرحله جدید روابط امنیتی بغداد و واشنگتن

‌وزارت دفاع عراق و امریکا در بیانیه‌ای مشترک جزئیات توافق درباره مرحله جدید روابط امنیتی بغداد و واشنگتن را اعلام کردند.

میدل ایست نیوز: عراق و امریکا در زمینه مرحله جدید روابط امنیتی دوجانبه به توافق رسیدند.

به گزارش رووداو، ‌وزارت دفاع عراق و امریکا در بیانیه ای مشترک صادر شده در امروز چهارشنبه، اعلام کردند که رایزنی دو جانبه در زمینه همکاری مشترک امنیتی میان امریکا و عراق در واشنگتن در دو روز ۲۲ و ۲۳ ماه جاری برگزار شد.

بنا بر بیانیه مذکور، دو طرف بر پایبندی به همکاری امنیتی و منفعت مشترک در ثبات منطقه ای توافق کردند.

در بیاینه مشترک وزارت دفاع عراق و امریکا آمده است که دو طرف درباره مرحله جدید روابط امنیتی دو جانبه به توافق رسیدند که شامل همکاری از طریق افسران رابط، آموزش و برنامه های همکاری امنیتی می شود.

دو هئیت عراقی و امریکایی، شماری از مسائل امنیتی دو جانبه در چارچوب توافق نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ میان واشنگتن و بغداد و به رسمیت شناختن شراکت جامع میان دو کشور را بررسی کردند.

دو هیئت سیاسی بر پایبندی خود به توسعه توانمندی های امنیتی و دفاعی عراق و قصد خود برای تعمیق همکاری امنیتی در طیف کاملی از مسائل در راستای پیشبرد منافع مشترک دو کشور در امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تاکید کردند.

در زمینه آینده ائتلاف بین المللی در عراق، در بیانیه مشترک مذکور آمده است که در باره آینده ماموریت ائتلاف بین المللی و حضور آن در عراق، کمی پس از پایان فعالیت کمیته عالی نظامی بیانیه مشترک جداگانه ای صادر خواهد شد.

عراق و امریکا همچنین بر قصد خود در تداوم رایزنی در زمینه تقویت همکاری دوجانبه برای تضمین شکست دائمی داعش پس از بیش از یک دهه همکاری میان ائتلاف بین المللی و عراق تاکید کردند.

طرف امریکایی در ادامه به دستاوردهای ائتلاف بین المللی در عراق و نقش نیروهای امنیتی دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان در تحقق شکست داعش اشاره کرد و دو طرف اهمیت تداوم عراق در ارائه حمایت از ائتلاف بین المللی برای شکست داعش در سوریه و سراسر جهان را مورد تاکید قرار دادند.

دو هیئت نظامی به تلاش های انجام شده برای ایجاد توانمندی های عملیاتی نیروهای امنیتی عراق از طریق برنامه های کمک های نظامی و همکاری امنیتی امریکا اشاره کردند.

دو طرف بر اهمیت تداوم همکاری برای تضمین تداوم ارائه تجهیزات نظامی امریکایی مورد استفاده نیروهای امنیتی عراق و ارتقای ارزش آموزش نظامی حرفه ای و برنامه های آموزش فنی تاکید کردند.

دو طرف همچنین فرصت توسعه مشارکت عراق در آموزش های نظامی منطقه ای که رهبری آن با فرماندهی مرکزی امریکا است و تقویت روابط ارتش عراق با فرماندهی بخش های خدماتی فرماندهی مرکزی امریکا را بررسی کردند.

عراق و امریکا تصمیم گرفتند تا کار را برای یک یادداشت تفاهم در راستای ایجاد چارچوب تقویت کننده روابط امنیتی دو جانبه درسال های پیش رو آغاز کنند.

در خصوص مساله ائتلاف بین المللی و حاکمیت و امنیت عراق دو طرف تاکید کردند که هیئت مستشاری به دعوت دولت عراق برای حمایت از نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با داعش و حمایت نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای امنیت کرد، در عراق می ماند.

نمایندگان عراق در ادامه بر پایبندی کامل خود به محافظت از افراد، مشاوران، هیئت ها و همراهان دیپلماتیک امریکا و کشورهای ائتلاف بین المللی تاکید کردند.

هیئت عراقی و امریکایی به بررسی نیاز پایدار فوری به بازگشت آوارگان و زندانی های موجود در شمال شرق سوریه به مناطق اصلی خود و حمایت از تلاش ها برای ادغام مجدد آنها در جوامع داخلی عراق پرداختند.

در پایان در بیانیه وزارت دفاع عراق و امریکا آمده است که روابط دو جانبه میان امریکا و عراق ثبات منطقه ای را تقویت می کند و نشان دهنده پایبندی دو کشور به تقویت توافق چارچوب راهبردی جامع است.

ثابت العباسی وزیر دفاع عراق در سفر به واشنگتن با بوید آستین همتای امریکایی خود و نمایندگان آژانس همکاری امنیتی دفاعی، فرماندهی مرکزی، وزارت خارجه و کارمندان شورای امنیت ملی امریکا دیدار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا