خبر اولسیاسی

پایگاه دهلک اریتره مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی و رصد تحولات دریای سرخ

رژیم صهیونیستی پایگاه دهلک در اریتره را به مرکزی برای فعالیت‌های جاسوسی و نظارت بر تحولات دریای سرخ تبدیل کرده و برخی منابع اعلام کرده‌اند این رژیم در حملات اخیر خود به بندر الحدیده یمن از این پایگاه استفاده کرده است.

میدل ایست نیوز: رژیم صهیونیستی چند پایگاه نظامی دریایی در مجمع الجزایر دهلاک اریتره به ویژه در جزایر «دسی»، «دُهوم» و «شومی» در شهر ساحلی المصوع در اختیار دارد و افزون بر آن یک ایستگاه شنود نیز بر فراز کوه «امبا سویرا» نصب کرده است.

به گزارش الجزیره، این سه جزیره شامل لنگرگاه‌ها و حوضچه‌های کشتی‌‌های شوروی سابق است که اکنون توسط اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند و افزون بر آن، یک پایگاه نظامی دریایی نیز در این منطقه وجود دارد که دومین پایگاه بزرگ دریایی اسرائیل در خارج از مرزهای آن محسوب می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین مراکز جاسوسی پیشرفته در شاخ آفریقا و منطقه تنگه باب المندب است.

این پایگاه مشرف به دریای سرخ، یکی از مهم‌ترین مناطق دریایی جهان است چرا که 38 درصد از حجم حمل و نقل بین المللی و 3.8 میلیون بشکه نفت در روز از آن عبور می‌کند و برای تردد تجاری دریایی اسرائیل حائز اهمیت است.

رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه خود با حزب الله لبنان از پایگاه‌های اریتره استفاده کرد و بنا به گفته کارشناسان، این رژیم ممکن است در پاسخ به حملات انصار الله یمن به پایگاه‌های خود در جنوب دریای سرخ، از جمله پایگاه دهلک متوسل شود.

گفتنی است «آسیاس افورقی» رئیس جمهور اریتره پس از آنکه در سال 1995 در جنگ کوتاه این کشور با یمن از حمایت‌های نظامی اسرائیل بهره‌مند شد، این جزایر را به عنوان پاداش در اختیار تل آویو قرار داد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا