اجتماعیاقتصادیسیاسی

هشدار بانک مرکزی عراق، لبنان و سوریه درباره رواج دلارهای تقلبی

بانک‌های مرکزی کشورهای عراق، لبنان و سوریه درباره رواج شبکه‌های دلارهای منجمد و تقلبی و فریب قربانیان هشدار دادند.

میدل ایست نیوز: منابع بانکی کشورهای عراق، لبنان و سوریه به شهروندان خود در خصوص رواج دلارهای به اصطلاح منجمد و غیر سیال و همچنین دلارهای تقلبی در بازار و فریبکاری شبکه‌های فروش دلار هشدار دادند.

به گزارش الجزیره، عراق، لبنان و سوریه در صدر فهرست کشورهای خاورمیانه قرار دارند که در سال‌های اخیر شاهد رونق قابل توجهی در زمینه خرید و فروش به اصطلاح «دلار منجمد امریکا» بوده‌اند.

این منبع افزود: بانک‌های دولتی این کشورها با صدور بیانیه‌هایی به شهروندان خود درباره خرید و فروش ارزهای منجمد و تقلبی و گرفتار شدن در تله شبکه‌های قاچاق ارز هشدار دادند.

در همین ارتباط بانک مرکزی عراق با انتشار بیانیه‌ای وجود آنچه را که «دلار منجمد لیبی» در بازار توصیف می‌شود، تکذیب کرد و از انجام رویه‌های راستی‌آزمایی مبادله اطلاعات با سازمان‌های مربوطه در داخل و خارج به منظور ادامه روند نظارتی و حسابرسی در تجارت ارز خارجی تاکید کرد.

از سوی دیگر یکی از مقامات بانک مرکزی سوریه نیز اعلام کرد تجارت دلارهای منجمد و تقلبی به طور گسترده و مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی رواج و گسترش یافته و توسط باندهای حرفه‌ای برای فروش آن از طریق اینترنت، در ازای تعداد کمتری از دلارهای معمولی اقداماتی صورت می‌گیرد.

بانک مرکزی سوریه هشدار داد خرید و فروش این دلارها خارج از قانون است و این امر مستلزم اتخاذ تدابیر قانونی علیه کسانی است که آنها را تجارت یا تبلیغ می‌کند.

از سوی دیگر اداره کل نیروهای امنیت داخلی لبنان نیز هدف از ترویج دلارهای منجمد را تسهیل در فروش دلارهای تقلبی دانست و درباره پیامدهای آن هشدار داد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا