خبر اولسیاسی

بخش دوم
توان موشکی و پهپادی انصارالله چگونه ارتقا یافت؟

انصارالله چگونه توانسته‌اند پهپادها و موشک‌های خاص خود را به این سرعت ارتقا بخشند؟ پاسخ این سئوال،خطوط و منابع پایدار تامین تسلیحاتی انصارالله از سال‌ها پیش است.

میدل ایست نیوز: اما انصارالله چگونه توانسته اند پهپادها و موشک های خاص خود را به این سرعت ارتقا بخشند؟ پاسخ این سئوال،خطوط و منابع پایدار تامین تسلیحاتی انصارالله از سال‌ها پیش است.

به گزارش الجزیره، در خلال حملات قبلی گروه انصارالله، مرکز مطالعاتی تامین تسلیحات برای جنگ، تعدادی از پهپادهایی را که در خلال این عملیات ساقط شد، مستند کرد و گزارش ویژه این مرکز به این نتیجه رسید که پهپاد «قاصف1» که در برخی از این ماموریت ها مورد استفاده قرار گرفت، مشابه پهپادهای ابابیل ایران است، ولی کوچکتر به نظر می رسد. اما این گزارش احتمال داد این پهپاد در ایران ساخته نشده،بلکه در داخل یمن مونتاژ شده است، زیرا در ابتدا قاب بیرونی پهپاد ساخته شده و علاوه بر آن بر روی بخش های بدنه این پهپاد شماره هایی به صورت دستی نوشته شده که نشان می دهد این پهپاد ساخت داخل یمن است.

این گزارش تحقیقاتی، توانمندی انصارالله در مونتاژ پهپادها و توانمندی فنی آنها در ساخت بسته‌های انفجاری را به هم مرتبط دانسته است.

این مرکز با بررسی تعدادی از پهپادهای انصارالله از نوع «صماد» به این نتیجه‌گیری رسیده است که شیوه های ساخت قطعات موجود در پهپادها در بسیاری از موارد مشابه قطعات به کار رفته در ساخت بسته های انفجاری است که در این زمینه توانمندی زیادی دارند، علاوه بر آنکه برخی از اجزا و قطعات آن مشابه قطعات فنی به کار رفته در پهپادهای ایرانی است که معنایش این است که حتی با وجود تکیه انصارالله به فناوری ایرانی، خودشان هم عملا در زمینه بومی‌سازی که چه بسا از سال 2015 شروع کردند، تجربه دارند.

از سوی دیگر، تیمی از کارشناسان سازمان ملل ثابت کردند که یکی از نمونه‌های موشک «برکان» به احتمال زیاد در یمن مونتاژ شده است و اینکه موشک کروز «قدس1» بر اساس طراحی موجود نیست، بلکه بر اساس طراحی موشک کروز است و چه بسا از خارج قاچاق شده و سپس از طریق مهندسی معکوس در یمن ساخته شده است و با بررسی موشک ها و پهپادهای ایرانی به نظر می رسد که میزان بومی سازی در آن، با تفاوت آشکاری بیشتر است.

بنابراین، انصارالله از سه راه توانسته اند توانمندی خود در ساخت پهپادها و موشکها را به سرعت ارتقا بخشند:
1-انتقال فناوری و تجربه لازم برای توسعه و ارتقای پهپادها
2-آموزش لازم برای ساخت و راه اندازی
3- بومی‌سازی که در این زمینه انصارالله، کارخانه هایی را برای مونتاژ قطعات وارداتی و نیز ساخت قطعات مشخصی از پهپادها راه اندازی کردند.

این شیوه ها به انصارالله اجازه داده تا زرادخانه پهپادهای خود را با وجود محدودیت های اعمال شده بین المللی بر تمام خطوط کشتیرانی(علیه انصارالله) حفظ کنند، زیرا بومی‌سازی به آنها قدرت ساخت تعداد بیشتری از پهپادها را داده است، همچنانکه قاچاق قطعات الکترونیکی کوچک و حساس پهپادها برای انصارالله آسان است، چرا که معمولا برای اهداف کلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و محدودیت و ممنوعیتی بر آنها اعمال نمی‌شود، همچنانکه تجارب داخلی اجازه توسعه شیوه سوم که «مهندسی معکوس» است، را داده است که این کار یا از طریق بررسی پهپادهای ارسال شده برای انصارالله یا پهپادهایی صورت می گیرد که در نبردهای سابق به غنیمت گرفتند تا دانش آنها در این زمینه فناوری ساخت پهپادها تقویت شود.

توانمندی‌های دریایی

علاوه بر این، نیروی دریایی انصارالله ابزارها و امکانات جدیدی را در اختیار دارد به طوری که دو سال پیش بود که از قایق های رزمی از نوع «عاصف» و «ملاح» و اخیرا قایق «نذیر» رونمایی کردند که قدرت حمل سلاح های متوسط و سبک را دارد و می تواند راکت کاتیوشا 107 را شلیک کند. برخی از این قایق ها قادر به حمل سامانه های دفاع هوایی است و برای حمله به کشتی ها و سیطره بر آنها مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر اینکه انصارالله، شهپادهایی( شناورهای هدایت پذیر از راه دور) برای اهداف رزمی و شناسایی دریایی در اختیار دارند.

انصارالله همچنین اعلام کردند که انواع مین های دریایی مانند «مسجور»،«ثاقب»،«کرار»،«مجاهد» و انواع دیگر را در اختیار دارند که برای انهدام کشتی ها یا زیردریایی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر آنچه گفته شد، انصارالله همچنین موشک های «روبیج» را در اختیار دارند که سامانه موشکی دفاع ساحلی روسی است.

انصارالله همچنین نمونه های جدیدی از موشک های هدایت شونده ضد کشتی مانند «تنکیل» را در کنار نمونه های دیگری مانند «حاطم»،«فالق» و «صیاد» به نمایش گذاشتند که این موشک های بالدار مجهز به جستجوگر راداری یا لیزری با برد کلی 200 تا 400 کیلومتر و همگی مشابه موشک های ایرانی با همان ویژگی هاست، انصارالله همچنین موشک های کروز از نوع «قدس4» برای کاربرد در حمله زمینی را به نمایش گذاشتند که قادر به درگیری با اهداف زمینی و دریایی است و بخشی از خانواده موشک های کروزی به شمار می رود که ایران آن را با برد 800 کیلومتر ارتقا بخشیده بود.

موضوع نگران کننده برای کارشناسان جنگی غرب در خصوص این موشک ها، رادارگریزی و قدرت مانور آنهاست،زیرا می توان آنها را در جریان پرتاب کنترل کرد، البته معنایش این نیست که این موشک ها به تمام اهدافشان اصابت می کنند، ولی احتمال ضربه زدن و آسیب رساندن را تا سطح بالایی افزایش می دهد، با توجه به اینکه این موشک ها در داخل بومی سازی شده، میزان خسارت قطعا به نفع انصارالله خواهد بود به این معنا که موفقیت 10 موشک از چند صد موشک، هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه یک کشتتی نظامی اسرائیلی یا امریکایی خواهد داشت که با آن مورد اصابت قرار می گیرد.
این اولین بار است که انصارالله، از توانمندی های نظامی دریایی بهره می‌برند و با حضور خود در تنگه باب المندب، فشار شدیدی را بر ایالات متحده و اسرائیل به سبب تاثیرگذاری روشن آن بر حرکت تجارت جهانی وارد می کنند.

توانمندی‌های دفاع هوایی

توانمندی‌های انصارالله تنها به این حد منحصر نمی شود، بلکه بسیار فراتر از آن است، به طوری که در ماه نوامبر 2023، از موفقیت خود در سرنگونی یک پهپاد امریکایی از نوع «ام کیو9» در آب های منطقه ای یمن خبر دادند. سخنگوی نظامی انصارالله در بیانیه رسمی گفته بود که سامانه دفاع هوایی آنها توانسته است یک پهپاد امریکایی را هنگام انجام اقدامات خصمانه و شناسایی و جاسوسی بر فراز آب های منطقه ای یمن و در چارچوب حمایت نظامی امریکا از رژیم اسرائیل، سرنگون کند.

«ام کیو9 ریپر» با توجه به توان پروازی آن برای مدت زمانی طولانی(حدود 27 ساعت) و در ارتفاع بیش از 15 کیلومتر پهپاد تهاجمی اصلی نیروی هوایی امریکاست، این توانایی ها، بدون شک، سبب می شود تا ما بپرسیم که انصارالله چگونه موفق شده اند این پهپاد را با این همه تکنولوژی پیشرفته سرنگون کنند؟.

انصاارلله پس از سیطره بر صنعاء در سال 2014، توانستند بر بخش اعظم زرادخانه موشک های دفاع هوایی زمین به هوا از نوع سام شوروی سابق و رادارهای همراه آن دست یابند، موشک هایی که از زمین برای رهگیری جنگنده ها یا موشک های دشمن و انهدام آن شلیک می شود.

البته آن زرادخانه با مشکلات متعدد و بزرگی روبرو شد،اولین مشکل این بود که بسیاری از قطعات آن آسیب دیده یا حداقل به تعمیر نیاز داش، مشکل دوم این بود که به طور کلی قدیمی و در نتیجه دقت آنها در تعیین تهدیدهای هوایی ضعیف بود، به همین سبب انصارالله برای حل این مشکل ها به ترفندهای متعددی متوسل شدند مانند تبدیل موشک های هوای به هوای لیزری ساخت روسیه مانند «AA10آلامو» و«AA11» به موشک های زمین به هوا و موشک 10آلامو» بیشتر از موشک دیگر مورد استفاده انصارالله بوده است و از سال 2017 به عنوان یک خطر واقعی و عامل ضربات قدرتمند به اهداف هوایی بوده است.

ادامه دارد

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا