اجتماعی

ثبت شهر «ام الجمال‌» اردن در فهرست آثار جهانی یونسکو

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد«یونسکو» یکی دیگر از شهرهای اردن را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

میدل ایست نیوز: کمیته میراث جهانی وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) روز جمعه اعلام کرد شهر «ام الجمال» اردن را به عنوان هفتمین مکان این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد.

به گزارش العربیه، مقامات سازمان یونسکو در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی در هند اعلام کردند شهر ام الجمال اردن نیز پس از مکان های «پترا»، «قصیر عمره»،«ام الرصاص»،«وادی رم»، «المغطس» و«السلط» در فهرست جهانی این سازمان قرار گرفته است.

مکرم القیسی، وزیر گردشگری و آثار باستانی اردن، پس از اعلام این خبر، در جریان نشست یونسکو در هند گفت: امروز در حالی الحاق ام الجمال به فهرست میراث جهانی یونسکو را جشن می گیریم که این امر نشان از روابط نزدیک اردن یونسکو و توسعه ان روابط ظرف دهه های گذشته است.

وی افزود: ام الجمال سومین شهر متعلق به تمدن نبطی ها پس از پترا و ام الرصاص است که نشان دهنده گسترش حکومت نبطی ها در شمال اردن و شاهدی بر توانمندی های آنان در ایجاد یک سیستم هوشمند و پایدار با وجود کمبود آب است و نشان دهنده مقاومت ساکنان منطقه در آن زمان و تا امروز است.

این در حالی است که گنجاندن ام الجمال در فهرست یونسکو طبق استانداردهای این سازمان و به دلیل ارزش جهانی استثنایی آن و همچنین الزامات ایمنی و اصالت آن صورت گرفته است .

گفتنی است شهر باستان‌شناسی ام الجمال در استان المفرق به دلیل وجود سنگ‌های آتشفشانی سیاه رنگ به نام «واحه سیاه» نیز شناخته می‌شود و وجه تسمیه آن به ام الجمال این است که از شترها(جمل جمع آن جمال) به عنوان وسیله حمل و نقل ‌کاروان های تجاری بسیار استفاده می شده است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا