خبر اولسیاسی

روزنامه نشنال نوشت:
اختلاف مقامات عراق و امریکا بر سر تعطیلی پایگاه الحریر اربیل

روزنامه نشنال نوشت که مقامات امریکا و عراق به توافق ایجاد زمان بندی برای خروج نیروهای امریکایی نزدیک شده اند هرچند برخی اختلافات از جمله تعطیلی پایگاه الحریر در اربیل همچنان باقیست.

میدل ایست نیوز: به نوشته روزنامه نشنال، مقامات امریکا و عراق به توافق ایجاد زمان بندی برای خروج نیروهای امریکایی نزدیک شده اند هرچند برخی اختلافات از جمله تعطیلی پایگاه الحریر در اربیل همچنان باقیست.

به گزارش کردپرس، روزنامه نشنال در گزارشی ادعا کرد که مقامات عراق و امریکا، بیش از هر زمان دیگری به توافق برای خروج 2500 نیروی نظامی امریکا از عراق نزدیک شده اند.

بر اساس این گزارش، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در داخل با فشارهای زیادی برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکا مواجهه است اما امریکا با بهانه قرار دادن تهدیدهای داعش نسبت به این موضوع نگران است.

جواد البولانی، رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق به این روزنامه گفته است بغداد و واشنگتن در حال اعمال آخرین اصلاحات و تکمیل توافق خروج نیروهای ائتلاف از جمله امریکا از عراق هستند.

او تاکید کرد توافق در مراحل نهایی قرار دارد. این عضو پارلمان تاکید کرد که دو طرف به این نتیجه رسیده اند که ماموریت کنونی این نیروها در عراق به اتمام رسیده است.

ژنرال پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع امریکا با اشاره به مذاکرات وزرای دفاع امریکا و بغداد در این مورد تاکید کرده است که مساله خروج نیروهای ائتلاف از عراق در دستور کار است. با این حال، او از اظهارنظر درباره تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا از عراق خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، امریکا به بهانه ادامه حضور داعش در عراق و تهدیدهای آن، زیاد به خروج 2500 نیروی نظامی خود از عراق تمایل ندارد.

این روزنامه به نقل از منابع عراقی ادعا کرد که دو طرف بر سر آغاز خروج نیروهای ائتلاف از عراق توافق کرده اند اما از طرفی دیگر، آنها بر سر ادامه حضور برخی نیروها، تحت عنوان مسئول آموزش نیروهای امنیتی عراق، تحت یک توافق جدید امنیتی توافق دارند.

بر اساس این گزارش، امریکا با خروج نیروهایش از پایگاه عین الاسد در غرب عراق مشکلی ندارد اما نمی خواهد پایگاه و فرودگاه الحریر در اربیل را ترک کند. بهانه واشنگتن برای ترک نکردن این فرودگاه، استفاده از آن برای مقابله با داعش در سوریه است. منابع عراقی به نشنال گفته اند که مقامات عراقی به امریکایی ها گفته اند حتی در سال 2014 نیز که نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش به عراق وارد شدند، با استقرار آنها در پایگاه هوایی الحریر موافق نبوده اند.

روزنامه نشنال مهم ترین اختلاف نظر کنونی امریکا و عراق برای نهایی کردن توافق را ادامه حضور نیروهای امریکا از پایگاه الحریر یا ترک آن عنوان کرده است.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا