اقتصادی

تمایل عراق و ایران برای راه‌اندازی بازارچه مرزی چیلات دهلران

معاون استاندار میسان عراق در نشست کارگروه پیگیری راه‌اندازی بازارچه مرزی چیلات دهلران، با بیان آنکه راه‌اندازی مرز چیلات زمینه‌ساز تعمیق روابط ایران و عراق است، بر تلاش برای گسترش روابط در همه حوزه‌ها تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: محسن بخاتی معاون استاندار میسان عراق روز یکشنبه در نشست کارگروه پیگیری راه‌اندازی بازارچه مرزی چیلات دهلران در استان ایلام ایران، با قدردانی از پیگیری مجدانه مسئولان این استان برای راه‌اندازی این بازارچه، اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها منجر به تعمیق روابط بین 2 کشور ایران و عراق و استان‌های ایلام و میسان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بخاتی با تاکید بر اینکه مقامات و نمایندگان مجلس استان میسان بر گسترش روابط بین 2  استان (دهلران و میسان) اصرار دارند، افزود: جلساتی با حضور مقامات کشوری و محلی در خصوص راه‌اندازی بازارچه مرزی چیلات برگزار شده و این امر دلیلی بر ایجاد روابط عمیق بین 2 طرف در همه حوزه‌ها و گشایش مرز چیلات است.

وی یادآور شد: بعد از اینکه استانداری ایلام طرح توجیهی مرز چیلات را تدوین و به مقامات استان میسان ارائه کرد، جلساتی در این خصوص برگزار شده و امید است که بتوانیم گام‌هایی موثری را در راستای راه‌اندازی این بازارچه مرزی مشترک بین 2 کشور برداریم.

حجت الاسلام محسن موسوی امام جمعه شهرستان دهلران ایران نیز در این نشست با قدردانی از حضور مقامات عراقی در این شهرستان، یادآور شد: راه اندازی مرز چیلات مطالبه ملی و منطقه‌ای است که نقش مهمی در راستانی توسعه دو استان همسایه میسان عراق و دهلران دارد و مردم هر 2 استان نیز می‌توانند از منافع آن بهره مند شوند.

موسوی با اشاره به اینکه با تمام توان آماده گشایش مرز چیلات هستیم، گفت: راه‌اندازی بازارچه و گشایش مرز چیلات موجب تقویت روابط بین 2 کشور خواهد شد و امیدواریم مصوبات مربوط به راه‌اندازی این بازارچه در دولت مرکزی عراق تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه حضور مسئولان استان میسان عراق نقش موثری در راستای تصویب راه‌اندازی این مرز دارد، افزود: گشایش مرز چیلات مطالبه جدی مردم است و مقامات استان ایلام و شهرستان دهلران آماده هر گونه همکاری با استان میسان برای گشایش این مرز هستند.

لطیف صادقی فرماندار دهلران نیز در این نشست، اظهار کرد: مسئولان استان میسان با آغوش باز از گشایش مرز چیلات استقبال می‌کنند و در مجلس و شورای محلی توافق با راه‌اندازی مرز چیلات را اعلام و با دولت مرکزی رایزنی کرده‌اند.

صادقی یادآور شد: تلاش‌های بسیار خوبی در استان ایلام و کشور ایران برای همراهی با مسئولان کشور عراق در راه‌اندازی بازارچه مرزی دهلران انجام شده است و روند این تلاش‌ها با برگزاری جلسات مشترک استانداران میسان و ایلام و تشکیل کارگروه مربوطه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت کارگروه راه‌اندازی مرز چیلات تقویت روابط بین 2 استان ایلام و میسان عراق است، گفت: دهلران قطب کشاورزی، نفت و گاز استان ایلام بوده و در زمینه صنعت نیز از قطب‌های برتر استان است و ظرفیت‌های بسیار مهمی برای همکاری‌های متقابل در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار دهلران با قدردانی از حضور معاون استاندار میسان عراق در این شهرستان، خاطرنشان کرد: به طور قطع این مراودات و گفت‌و‌گوها زمینه‌ساز گسترش روابط و در نهایت راه‌اندازی مرز و بازارچه مرزی دهلران خواهد شد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا