اجتماعیاقتصادیخبر اول

هشدار درباره افزایش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در عراق و پیامدهای خطرناک آن

یک مرکز حقوق بشری در عراق با هشدار درباره خطر افزایش میزان آلودگی بر اثر انتشار دی اکسید کربن در این کشور تاکید کرد که این میزان نسبت به سه سال پیش، هفت برابر افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: یک مرکز حقوق بشری عراق درباره خطر افزایش میزان آلودگی بر اثر انتشار دی اکسید کربن در این کشور هشدار داد و تاکید کرد که این میزان نسبت به سه سال پیش، هفت برابر افزایش یافته است. این هشدار در سایه درخواستها از دولت برای پیگیری این پرونده و دستیابی به راه حل برای آن صورت گرفته است.

به گزارش العربی الجدید، در بیانیه «فاضل الغراوی» رئیس مرکز استراتژیک حقوق بشر در عراق آمده است که غلظت گاز دی اکسید کربن در جو زمین از حدود 278 قسمت در میلیون در سال 1750 آغاز دوران انقلاب صنعتی به 427 قسمت در میلیون در سال 2024 رسیده است.

وی افزود که سطح انتشار غلطت دی اکسید کربن در عراق طی سه سال گذشه تا سال 2024 هفت برابر نسبت به سال 2021 افزایش یافه است و سالانه به میزان 4.88% افزایش می‌یابد.

عراق یکی از آلوده ترین کشورها به دی اکسید کربن

در بیانیه الغراوی آمده است که عراق از نظر انتشار دی اکسید کربن و شاخص های گرمایش زمین در بین آلوده ترین کشورها در رده پنجم قرار دارد.

وی تاکید کرد که بغداد از نظر انتشار دی اکسید کربن در بین آلوده ترین شهرهای جهان در رده سیزدهم قرار دارد و پس از آن شهر اربیل در رده سیصد و سی و ششم جهان قرار دارد.

الغراوی به این نکته اشاره کرد که بخش های نفت، برق و حمل و نقل، بیشترین منابع افزایش انتشار این گاز در عراق است به طوری که گازهای همراه مشعل میادین نفتی، رتبه نخست را به میزان 450 درصد به خود اختصاص داده است.

وی افزود بر اساس گزارش ناسا، بخش اعظم انتشار گاز دی اکسید کربن مربوط به چین، ایالات متحده امریکا و کشورهای جنوب آسیا از منبع نیروگاه ها، مراکز صنعتی، اتومبیل ها و کامیون ها و در آفریقا و آمریکای جنوبی، انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از آتش سوزی ها به ویژه آنچه مربوط به مدیریت اراضی، آتش سوزی های کشاورزی و جنگل زدایی در کنار سوزاندن نفت و ذغال سنگ است، زیرا طی این آتش سوزی ها، گاز دی اکسید کربن تولید می شود.

وی از دولت عراق و وزارتخانه های ذیربط خواست یک ابتکار ملی درباره درختکاری و ملزم کردن مقامات همه استانها به کاشت کمربند سبز (کاشت درخت و ایجاد فضای سبز)و بادگیرها راه اندازی کند.

الغراوی بر ضرورت سرمایه گذاری در مناطق صحرایی به ویژه پروژه هایی که به تقویت پوشش سبز کمک می کند، تاکید کرد و نیز ضرورت در پیش گرفتن سیاست های زیست محیطی و آب و هوایی برای کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را به دولت گوشزد کرد.

از سوی دیگر همام العیسی فعال در زمینه محیط و زیست، تاثیرگذار بودن این هشدارها را در سایه پایبند نبودن بخشهای دولتی و خصوصی به شاخص ها و عوامل زیست محیطی کم دانست و در گفتگو با العربی الجدید خاطر نشان کرد که طرح های زیست محیطی در عراق ضعیف است همچنانکه پایبندی به اصول و ضوابط زیست محیطی تقریبا در تمام استان های عراق رعایت نمی شود، که این امر به طور کلی کشور را در معرض خطرات آلودگی زیست محیطی قرار می دهد.

وی تاکید کرد که قبلا درباره خطرات وجود کارخانه ها در شهرها و نزدیک به شهرها و نیز وجود تاسیسات نفتی و نیروگاه ها و تعداد زیادی خودرو در داخل شهرها و افزایش میزان دی اکسید کربن و گازهای دیگر هشدار داده بودیم، اما هیچ راه حل و پیگیری را شاهد نبودیم.

العیسی تاکید کرد در صورتی که نهادهای دولتی، کارخانه ها و بخش خصوصی به شاخص ها و عوامل تعیین کننده زیست محیطی پایبند نباشند و طرح هایی برای ایجاد کمربندهای سبز اجرا نکنند، در آن صورت در معرض خطرات بزرگ زیست محیطی قرار خواهیم گرفت.

این فعال محیط زیست خواستار اهتمام دولت و طرف های مسئول به این پرونده و نیز ملزم شدن نهادهای دولتی و خصوصی به رعایت شاخص ها و عوامل زیست محیطی شد.

این گزارش حاکی است که وزارت محیط زیست عراق پیشتر درباره خطر افزایش میزان آلودگی محیط زیست هشدار داده بود، ولی هیچ راه حلی برای این پرونده ارائه نکرد.

این وزارت تاکید کرد که آلودگی، هوا، آب و خاک را در بر گرفته است و اینکه آلودگی هوا ناشی از عملیات استخراج نفت در استان های مختلف و نیز تعداد زیاد خودرو و پایبند نبودن کارخانه ها و صنایع نزدیک به شهرها به معیارها و شاخص های حفظ محیط زیست است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا