اقتصادیخبر اولسیاسی

احتمال مشارکت عربستان با انگلیس، ایتالیا و ژاپن در طرح ساخت جنگنده

رئیس گروه دفاعی ایتالیا موسوم به «لئوناردو» اعلام کرد: پیوستن شریک چهارم به پروژه ساخت جنگنده پیشرفته بسیار راحت خواهد بود و در این صورت عربستان شریک چهارم خواهد بود.

میدل ایست نیوز: رئیس گروه دفاعی ایتالیا موسوم به «لئوناردو» اعلام کرد اگر انگلیس تصمیم به کاهش تعهدات خود در پروژه ساخت جنگنده‌های پیشرفته بگیرد، از پیوستن عربستان سعودی به این پروژه سه‌جانبه ساخت این جنگنده‌ها با حضور کشورهای انگلیس، ایتالیا و ژاپن استقبال خواهد کرد.

به گزارش روسیا الیوم، «روبرتو سینگولانی»، رئیس گروه دفاعی لئوناردو در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» تصریح کرد: شخصاً با نگرش و سیاستی باز به ایده پیوستن عربستان به این طرح نگاه می‌کند بخصوص اگر تا زمان بررسی هزینه‌های دفاعی توسط دولت جدید حزب کارگر در انگلیس برای بررسی هزینه‌های دفاعی، امکان باز تعریف منابع وجود داشته باشد.

وی افزود: پیوستن شریک چهارم به پروژه ساخت جنگنده پیشرفته بسیار راحت خواهد بود و در این صورت پادشاهی عربستان سعودی شریک چهارم خواهد بود.

اظهارات سینگولانی در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر احتمال کاهش تعهدات این کشور در رابطه با برنامه جنگ هوایی جهانی توسط حزب کارگر منتشر می‌شود، که ایتالیا و ژاپن و انگلیس در آن مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی می‌تواند ظرفیت صنعتی و منابع لازم را برای کار و فعالیت جدید در صورت گنجانده شدن نام این کشور در طرح تزریق کند.

فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران صنعتی نوشت: عربستان سعودی می‌تواند مشارکت خود را در این پروژه تضمین کند، حتی اگر انگلیس هم تعهدات خود را در این پروژه کاهش ندهد.

این منبع افزود: قرار گرفتن نام عربستان سعودی در این شراکت، راه را برای سفارش جدید عربستان سعودی در مورد خرید جنگنده‌های انگلیسی تایفون هموار می‌کند، به‌ویژه که عربستان در حال مذاکره با انگلیس برای خرید 48 جنگنده از این نوع است.

«کر استامر» نخست وزیر انگلیس با تاکید بر اهمیت پروژه مشترک تولید جنگنده تصریح کرد دولت وی بررسی‌های خود را درباره این موضوع کامل نکرده است.

گفتنی است انگلیس، ژاپن و ایتالیا سال گذشته یک معاهده بین المللی برای ایجاد برنامه جهانی جنگ هوایی (GCAP) امضا کردند تا تلاش‌های جداگانه خود را در زمینه ساخت جنگنده‌های نسل بعدی یکپارچه کنند و قصد دارند تا سال 2035 یک هواپیمای جدید وارد چرخه خدمت کنند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا