اجتماعیاقتصادی

برنامه مشترک وزارتخانه‌های محیط زیست و منابع آب عراق برای حفظ تنوع زیستی

وزارتخانه‌های محیط زیست و منابع عراق برنامه مشترکی را برای حفظ تنوع زیستی در این کشور از جمله مراقبت از گونه‌های نادر حیات وحش به اجرا می‌گذارند.

میدل ایست نیوز: همزمان با افزایش خشکسالی در عراق و در خطر قرار گرفتن محیط زیست این کشور، وزارتخانه‌های محیط زیست و منابع آب با همکاری یکدیگر اقداماتی مشترک در زمینه حفظ تنوع زیستی در این کشور انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «نجله محسن الوائلی»، مدیرکل بخش فنی وزارت محیط زیست عراق اعلام کرد: وزارت محیط زیست به طور مستمر بر کیفیت آب، خاک و تنوع زیستی نظارت می‌کند چرا که ارتباط تنگاتنگی بین عناصر محیطی وجود دارد و اگر یکی از آنها دچار اختلال شود، بر دیگران هم تاثیر می‌گذارد.

الوائلی گفت: خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب در عراق به از بین رفتن تنوع زیستی بسیاری از ماهی‌ها یا دام‌هایی مانند گاومیش، پرندگان و غیره منجر شده و همین موضوع بر مسیر عبور پرندگان مهاجر از عراق هم تاثیر گذاشته، به طوریکه خشکسالی باعث کاهش ثروت ماهی و قرار گرفتن برخی حیوانات مانند گونه نادر لاک پشت صاف در معرض انقراض شده است. این در حالی است که هفت گونه لاک پشت در باتلاق‌های جنوب عراق وجود دارد و همین مساله یکی از دلایل تایید الحاق عراق به فهرست میراث جهانی است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت محیط زیست اقدامات بسیاری را با همکاری وزارت منابع آب آغاز کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به تأمین سهمیه آب و توزیع عادلانه برای همه بخش‌ها، بهبود و استفاده مجدد از آب‌های فاضلاب و آب‌های زهکشی و همچنین کاهش آلودگی‌ها و بازگرداندن سطح رطوبت به برخی رودخانه‌های خشک شده اشاره کرد.

مدیرکل بخش فنی وزارت محیط زیست عراق با اشاره به اینکه 82 منطقه مهم برای تنوع زیستی در عراق وجود دارد، تاکید کرد: اعلام اسامی مناطق حفاظت شده را به عنوان مکان‌های مهم تنوع زیستی که نیاز به برنامه مدیریتی دارند آغاز کرده‌ایم.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا