خبر اولسیاسی

حضور پررنگ همسایگان ایران در مراسم تحلیف پزشکیان

هیئت‌های عالی رتبه از کشورهای مختلف به ویژه همسایگان ایران و کشورهای منطقه، برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران وارد تهران شدند.

میدل ایست نیوز: مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران بعد از ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی این کشور با حضور بیش از 70 هیئت از کشورهای خارجی در سطح رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر، وزیر خارجه و سفرا و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

در میان میهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران می‌توان حضور پررنگ همسایگان این کشور را به وضوح دید. همانطور که پیش از این نیز رئیس جمهور جدید ایران پس از پیروزی در انتخابات در یادداشتی بر همکاری با ترکیه، عربستان سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای به منظور تعمیق روابط اقتصادی، تقویت روابط تجاری، ارتقای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مقابله با چالش‌های مشترک و حرکت به سوی ایجاد چارچوب منطقه‌ای برای گفت‌وگو، اعتمادسازی و توسعه مبادرت تاکید کرده بود.

در میان همسایگان ایران از عراق محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان به تهران می‌رود.

ریاست اقلیم کردستان عراق نیز اعلام کرد که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران می‌رود تا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران شرکت کند.

همچنین هیئت سوریه به ریاست حسین عرنوس نخست‌وزیر این کشور و برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه وارد تهران شد.

این هیئت شامل فیصل المقداد، وزیر امور خارجه و محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی است.

حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه دیداری نیز با رئیس جمهور جدید ایران داشت و پزشکیان در این دیدار گفت که دولت چهاردهم تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات با سوریه را اتخاذ خواهد کرد.

هیئت سلطنت عمان شامل سعید الصقری، وزیر اقتصاد و شیخ خلیفه بن علی الحارثی، معاون وزیر امور خارجه عمان نیز در مراسم تحلیف پزشکیان شرکت می‌کنند.

نماینده حکومت پادشاهی بحرین نیز برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، روز دوشنبه وارد تهران شد.

همچنین مولوی عبدالکبیر محمدجان، معاون نخست وزیر هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان صبح روز گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شد.

حسین عوض، وزیر خارجه سودان نیز وارد تهران شده تا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران حضور یابد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن و سخنگوی این جنبش برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.

بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر نیز از دیگر میهمانان مراسم تحلیف است که بامداد امروز سه‌شنبه وارد تهران شد.

از قطر نیز، سلطان بن سعد سلطان المریخی معاون وزیر امور خارجه قطر، از جمله مقاماتی بود که برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شد.

همچنین منصور بن متعب بن عبدالعزیز وزیر مشاور و عضو هیئت وزیران عربستان به نمایندگی از این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شده است. قائم مقام وزارت خارجه عربستان نیز وی را در این سفر همراهی می‌کند.

از کویت نیز عبدالله الیحیا، وزیر خارجه کویت و از بحرین نیز، عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین به تهران رفته اند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز برای حضور در این مراسم وارد تهران شده است.

رسانه‌های ترکیه نیز اعلام کردند که هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه به نمایندگی از این کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت می‌کند.

همچنین نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی از دیگر میهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران هستند.

پزشکیان پیش از این درباره روابط ایران با همسایگانش عنوان کرده بود: ما پیگیر تشکیل یک «منطقه قوی» خواهیم بود، نه مناسباتی که در آن یک کشور به تنهایی به دنبال استیلا و تسلط بر دیگران باشد. من قویاً اعتقاد دارم که کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در راستای رقابت‌های فرسایشی، مسابقه تسلیحاتی و محدودسازی بی‌مورد یکدیگر هدر دهند. به جای آن، هدف ما باید ایجاد محیطی باشد که در آن منابع همگان برای پیشرفت و توسعه منطقه، به نفع همه، اختصاص یابد.

بر اساس اعلام ریاست جمهوری ایران در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، 11 رئیس‌ مجلس، 4 نایب رئیس، 6 نخست وزیر، 2 رئیس‌جمهور و تعدادی زیادی از وزرا از حدود 80 کشور حضور پیدا می‌کنند.

تا لحظه انتشار این گزارش رئیس جمهور تاجیکستان، نخست وزیر ارمنستان، رئیس مجلس مالزی، رئیس سنای پارلمان قزاقستان، نخست وزیر کوبا، وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، رئیس مجلس ازبکستان، معاون رئیس جمهور برزیل، وزیر خارجه کنگو، قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن، معاون وزیر خارجه کره جنوبی و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران وارد تهران شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا